A dinamika
A
szó görög eredetű: dinamisz, a.m. erő; zenében a hangerősség tana. 1740-ig alig
használtak a dinamikára vonatkozó, kottán is feltüntetett dinamikai
utasításokat. Azt mindig az előadóművész határozta meg, mint ahogy minden ember
– legtöbbször ösztönösen, de él a hangsúlyozás eszközeivel. A dinamika a zenei
hatáskeltés egyik legfontosabb eszköze. A dinamika szorosan összefügg a
ritmussal. Minden dinamikának fő értelme az ellentét.
Önmagában
egy hang sem erős, sem halk nem lehet; a hangerő csak egy másik hanghoz
viszonyítva érzékelhető. A klasszikus zenében a fokozatos erősítés (zenei
műszóval: crescendo), és a fokozatos
halkítás (decrescendo) alakult ki, de
hallgatunk majd példát arra is, amikor nagyon erős hangzást igen halk hangzás
követ, vagy éppen fordítva.
A
barokk zene kevésbé, és mértékkel alkalmazza a dinamikát, viszont a klasszikus
zene bővelkedik dinamikai hatásokban.
P
é l d á k
1/
VI. szimfónia V. tétel. Ebben a zenei
részletben a hangerő fokozatosan erősödik,
majd fokozatosan halkul.
2/
III. szimfónia 3. tétel, Scherzo. Minden átmenet
nélkül következik be a dinamikai váltás, a piano hangzást forte-hangzás követi.
3/ I. szimfónia IV. tétel. A zene pianóban indul,
fokozatosan erős fortissimóba jut. Az erősítés végén azt várnánk, hogy
enyhüljön a hangerő, ám Beethoven – meglepetésünkre – még fokozza azt, és csak
utána folytatja mérsékelt hangerővel.
4/ Beethoven opus 57. f-moll zongoraszonáta. (Appassionata
- szenvedéllyel). Beethoven a dinamikai hatásokat sok esetben igen
erőteljesen alkalmazta zongoraszonátáiban is. Hallgassunk meg egy részletet Appassionata (szenvedéllyel) c. szonátájából. Két
zongoraművész előadásában hallgathatjuk; a második interpretáció mérsékeltebb
dinamikai váltásokat alkalmaz.
5/ Mozart C-dúr zongoraszonáta I. tétel. Halála
előtt három évvel írta. Nem minden zeneműben vannak végletekig feszítve a
dinamikai hatások. Ebben a zongoraszonátában sem, de ebben a kérdésben benne
van az előadóművész felfogása is, jelen esetben Szvjatoszlav Richteré. Mintha
Salzburgban lennénk, s egy ékszerdobozt nyitnánk ki, úgy hangzik fel a Mozart
muzsikája; a dinamikai váltások többnyire árnyaltak, néhol erőteljesek.
A hangszín Mindnyájunk
által ismert jelenség, hogy képesek vagyunk felismerni családtagunk, barátunk,
munkatársunk hangját, még akkor is, ha nem látjuk az arcát. Miért? Mert minden
egyes ember hangszíne kizárólag csak a sajátja; egyedi, akár ujjlenyomata. Hasonló
a helyzet a zenében. Ha nem is látjuk, hogy milyen hangszer szólal meg, azonnal
felismerjük a zongora, a trombita, a hegedű stb. hangját, hangszínéről. Ebből
következik a szabály: Minden hangszernek – azonos rezgésszám mellett – más és
más hangszíne van. A
hangszín bonyolult kérdés, elég röviden annyit tudni, hogy a hangszín a
felhangok számától és erősségétől függ. Ezek a kérdések már a fizika, s azon
belül az akusztika körébe tartoznak. P
é l d á k: 1/
Nagyon szép hangszíne van a hárfának. Ritkán halljuk, ezért szerepel a példák
között egy rövid részlet Händel: B-dúr
hárfaverseny I. tételéből. Boieldieu, Francois Adrien /1775-1834/ francia, Dittersdorf,
Karl Ditters von /1739-1799/ német zeneszerző írtak hárfaversenyeket; ma
már ritkán kerülnek előadásra.
2/
Úgy tartják, hogy a hangszerek királya az orgona. Bach egyik orgonaművéből hallgatható meg egy részletet.
3/ S ha már szerepelt a hangszerek királya, illik,
hogy a hangszerek királynőjét is meghallgassuk, a hegedűt.
S
mint az előzőekben, néhány példa következik Beethoven szimfóniáiból. 4/ Beethoven: VI. szimfónia 3. tétel, Scherzo. Figyeljük
meg, hogy rövid idő alatt a zenekari hangzás
hangszercsoportokon keresztül az oboára vált, melyhez be-bekapcsolódik a fagott
meleg hangszíne.
5/ VI. (Pasztorale) szimfónia II. tétel. Az egyik
legszebb példa. Beethoven a második téma ismétlésénél a gordonkák hangszínét
szinte észrevétlenül rásimítja a fagott hangszínére. Ha nem figyelünk, észre
sem vesszük.
6/ IV. szimfónia 1 tétel. A hangszínváltások
sorozatát figyelhetjük meg. A második téma a fagotton indul, átveszi tőle az
oboa, csatlakozik hozzá a fuvola, majd a hegedűk következnek; ezután unisono átvezetés kezdődik a mélyvonósokon, az
átvezetés lezárásában már az egész zenekar részt vesz; közben a hangerő
emelkedik. Az átvezetés lezárása után a fúvósokon indul az „új második téma”, pianóban;
a folytatás hasonló. Itt a hangszín váltásainak az iskolapéldáját
hallgathatjuk! Próbáljuk meg elképzelni, ha csak egy hangszeren hallanánk!
7/ VI. szimfónia IV.
tétel. Címe: A vihar. Zivatar. Kérem megfigyelni, hogy a zenei
hangok, s természetesen a hangszerek hangszíneivel a zeneszerző hogyan »festi
le«, varázsolja elénk Ø az eső eleredtét, Ø a vihar közeledtét, majd hirtelen kitörését, Ø a villámlást-dörgést, Ø a szél fütyülését, Ø a vihar félelmetes tombolását, majd lassú elvonultát
(mikor már mintegy távolból halljuk az ég egy-egy rövid mordulását), Ø végül kisüt a nap, és Beethoven az oboa dallamával és hangszínével mutatja
be az égen feltűnő szivárvány rajzát
(ez a rövid dallam hat hangból áll, ismétlésre kerül).
Figyeljünk
fel arra is, hogy bármily tökéletesek hangszereink, mégis, az emberi hang
– a vox humana – rendelkezik a
legcsodálatosabb hangszínnel. 8/
Spanyol dal. Először egy ritkán hallható
spanyol dal hallgatható, annak egy részlete, Placido Domingó énekel.
9/ Puccini: Tosca, Tosca imája. A hölgyek sem
maradhatnak el, az ária részlete következik Tokodi
Ilona előadásában.
Összegezve az eddig
írtakat A
rendszeres zenehallgatás során alakul ki az a képesség, hogy egyidejűleg tudunk figyelni az
elhangzó zene elemeire, más szóval: a zene kifejezési eszközeire. A
klasszikus zene a négy elem egybekapcsolódásának, összetartozásának magasrendű
szintézisét valósítja meg. A
figyelem azonban nem korlátozódhat csupán e négy elemre, hanem kapcsolódik
hozzá a zene üzenete, mondanivalója; erről az elemzéseknél lesz szó bővebben. S
amit még fontos tudni: a klasszikus zenét hallgatva, a szerkezet
pillanatról-pillanatra nyomon követhető és felismerhető. Tehát a klasszikus
zenét nem lehet „háttér-zeneként” hallgatni, fokozott figyelmet követel,
különben nem jön létre a megértés, az esztétikai élmény. A
klasszikus zene szerzője nem engedi meg, hogy hallgatója közömbös maradjon;
figyelem, gondolkodás nélkül hallgassa muzsikáját. Mindent megtesz azért, hogy
a figyelmet, az érdeklődést fenntartsa, akár a jó szónok. Mindezekről a
későbbiekben lesz szó. Csupán
egy mondattal érintem a barokk zenét, ami olyan, mint egy barokk épület, vagy akár
egy barokk templom. Bármely részletét önállóan is szemlélhetjük (pl. kapubejárat,
ablakrózsa, oltár, freskók stb.), gyönyörködhetünk benne. Egy
kicsit hasonlatos a helyzet a barokk zenében is; bárhol kapcsolódunk a zene
hallgatásába: érthetjük, élvezhetjük. További ismeretek Az ismétlés Egy
kérdéssel kezdjük. Mi
teszi emlékezetessé és kedveltté a dallamokat? A
válasz egy szó: Az ismétlés. A
többszöri meghallgatás. A
legtöbb magyar népdal két dallamsorból áll. Az első, a második és a negyedik
sor dallama egyforma, a harmadik sor dallama eltérő. Ugyanaz a dallam rövid
időn belül háromszor ismétlődik, mégsem unalmas. Sokkal szembetűnőbb, ha betűszkémával jelölöm: A csitári hegyek alatt régen leesett a hó, A Azt hallottam kis angyalom, véled esett el a
ló. A Kitörted a karodat, mivel ölelsz engemet, B Így hát kedves kis angyalom, nem lehetek a
tied. A 1/ Az első sor dallama háromszor hangzik el, mégsem
unalmas.
Minden zenében sok az ismétlés, természetesen a klasszikus
zenében is; tapasztalni fogjuk az elemzések során, ahol további magyarázattal
is szolgálok. 2/
Hallgassunk meg egy példát a szórakoztató zene dallamai közül. Johann Strauss:
Kék-Duna keringő kezdete. Sokszor ismétlődik a pár hangból álló motívum,
ám egy kicsit mindig másképpen.
3/ Bach: h-moll prelúdium. A zene oly könnyed, olyan légies, mintha nem is itt a földön hangozna
el. Alexander Xiloti zongorázik.
/Olasz nemzetiségű volt./
4/ VI. szimfónia I. tétel. A zene folyamatában
figyeljünk fel a dallam egy részletének (motívumának) többszöri
ismételgetésére.
5/ IX. szimfónia III. tétel Trió. Sokak szerint
dallama egy orosz népdal lehet: Áll egy kicsi nyírfa a réten. Már a szimfónia
bemutatásakor azt írták róla: hangszerelése, a muzsika hangzása varázslatos,
elbűvölő.
A variáció Az
ismétlés nem mindig jelent mechanikus másolást, hanem gyakran párosul
variációval, variációs feldolgozás formájában történik az ismétlés. A
szó általános jelentése: változat. Zenei
jelentése: A zenei téma (dallam)
ritmikai, harmóniai, illetve melodikai szempontból való átalakítása oly módon,
hogy annak lényege megváltozna. Minden zenei stílus él vele, legjobban talán a
jazz. Művészeti
berkekben ugyancsak régi a szabály, mely latin nyelven így hangzik: Varietas delectat. (e: varietász
delektat) Vagyis: A változatosság gyönyörködtet. Természetesen
a klasszikus zenében egy téma (zenei mondat, zenei gondolat) variációja nemcsak
gyönyörködtet, hanem új értelmet is nyer a zene szövetében. Az elemzések során
tapasztalni fogjuk. 1/
Először „Hull a szilva a fáról” című népdalt
és variációit hallgathatjuk Németh Lajos,
Kossuth-díjas cimbalomművész előadásában.
2/
Az előző művész előadásában egy orosz népdal, és
variációi hallgathatók.
3/ Bach: h-moll szvit egyik
tételét hallgatjuk.
4/
Beethoven: VI. Pasztorale szimfónia V. tételének
első témáját és annak variációs feldolgozásait hallgatjuk.
5/
Úgy tartják, hogy Beethoven szimfóniái közül a legnépszerűbb és a legismertebb
az V. Sors szimfónia. Most a II. tétel első témáját és annak variációs
feldolgozásait hallgathatjuk.
6/
Befejezésül Haydn: Üstdob szimfóniájának II. tételét hallgatjuk meg,
mely zenei formáját tekintve is variációs tétel. Mindig ugyanaz a dallam
hangzik el, ám mindig másképpen.
Tárgymutató szvit, fr - /suite,
a.m. „kíséret”, sorozat, folytatás, ciklus/, a többtételes kompozíciók
legrégibb formatípusa; táncok összefüggő sorozatát jelenti, hangszeres műforma,
a 17. században 4-9 volt a tételek száma, melyek különböző karakterűek voltak,
a barokk korszak egyik uralkodó típusa, < vissza unisono, ol –
egybehangzóan, egyszólamúan /kell előadni/, akár énekesek, akár zenekar adja
elő a zenei részt; kottán feltűntetett zenei műszó, utasítás < vissza