A Zenei ismeretek I. részének zenei anyaga a letöltés gombra kattintva menthető a számítógépre.
A „Zenei_ismeretek_1.zip” fájl tartalmának kicsomagolása után, az egyes zenei példák bármilyen zenelejátszó program segítségével meghallgathatóak.
Zenei ismeretek
Elöljáróban
egy alapfogalmat szükséges tisztázni.
Mit értünk zenei hangon?
Nem
mást, mint állandó, szabályos frekvenciájú hangot.
Ezzel
ellentétes a zaj, vagy más szóval a zörej fogalma, ami szabálytalan frekvenciájú hangok
keveréke.
Következik
egy másik alapvető kérdés.
Mi a zene?
Minden
zene ritmus, dallam, hangszín és dinamika keveréke; ötvözete. A zene ezen
elemei különválasztva nem léteznek, de a zenetudomány és most mi is,
külön-külön foglalkozunk velük. (Kivétel erősíti a szabályt: Az emberiség
történetének hajnalán felhangzó dob-zene úgy is nevezhető: ritmus-zene.)
Darwin, Charles (1809-1882) szerint a zene az állati hangok
utánzásából fejlődött ki.
Rousseau, Jean-Jacques (1712-1778) szerint, a zene és az
éneklés az emberi beszédből jött létre.
A folkloristák azt vallják, hogy a
zene a munkából, a hangszerek pedig a munkaeszközökből fejlődtek ki.
A zene elemei
A ritmus
A ritmus
görög eredetű szó. A rhein – folyni igéből származik. A ritmus szabályos
lüktetés köré szerveződik, amit a zenészek gyakran lábukkal is ledobognak.
Nemcsak a zenében van ritmus, hanem számos jelenségben. Ritmusa van a
beszédnek, de főképpen a versnek; ritmusa van a szívverésnek, a légzésnek, a
katonák menetelésének, számos természeti jelenségnek.
Észrevétel:
A zenei példák – ritka kivételtől eltekintve – nem a teljes művet
tartalmazzák, csupán rövid részlet hallgatható, figyelemmel korunkra: „kevés az
időnk.”
Mottó: Figyelj a ritmusra! Élvezd a ritmust!
P
é l d á k
1/ A techno-szám
címe: Yeke-yeke. Mixel DJ Budai, a szerző
Mori Kanti.
2/
A discó-szám az 1970-es években népszerű
Boney M együttes egyik száma.
3/
A harmincas évek szving-őrületéből
egy rövid részlet hallgatható. A szó jelentése: lendület. Rendkívül
népszerű tánc volt, főleg Amerikában, az 1930-as években.
4/
A Riói Karnevál samba-ritmusai
bizonyítják, hogy a ritmus a zene domináns eleme, a dallam szinte beszédszerű.
Már most megállapíthatjuk, hogy a
ritmus, a zene tánccal kapcsolatos jellegét hangsúlyozza.
5/
Bizonyára sokak által ismert Jean Michel Jare:
Mágneses Mezők c. kompozíciója, ahol a ritmust dobgép szolgáltatja. Kizárólag
elektronikus úton előállított zenéről
van szó.
6/
A ritmus egy sajátos fajtája lüktet a ragtime zenében. A szó jelentése:
szaggatott ritmus. A múlt század végén indult néger népzenéből, és Scott Joplin
munkásságában érte el tetőpontját.
7/
Biztos vagyok benne, hogy a Radetzky-indulót, idősebb Johann Strauss
szerzeményét is mindenki jól ismeri, melynek részletét a Tiroli Vadászok
fúvószenekarának előadásában hallgathatjuk.
8/
A „komoly zene” fele közeledünk, amikor egy francia zeneszerző, Ravel: Boleró
című művéből hallgatunk meg három részletet, mely egy ó-katalán dallamra és a
dobon megjelenő – állandóan ismétlődő – ritmus-képletre épül. A mű erejét és
szépségét az egyre gazdagodó hangszerelés jelenti.
9/
Most pedig egy Beethoven-szonátából (szonáta) hallgatunk meg egy rövid részletet.
Beethoven állítólag a vágtató ló dobogásából merítette a ritmust, persze ez
tudományosan nem bizonyított. Két zongoraművész előadásában is meghallgatjuk.
10/ Magyaros ritmusú muzsikát hallgathatunk, Brahms
VI. magyar tánc c. szerzeményében, bár a szerző német.
11/
Bizonyára sokan ismerik Haydn Üstdob szimfóniájának
menüettjét, ebből hallgatható egy részletet. Az az érzésünk táncolni
lehetne rá. Az ütemjelzés: 3/4, mely ütemfajtát a görögök a legtökéletesebbnek
tartották. Hallgasd meg a dallam 3. példáját is!
12/
Beethoven VIII. szimfónia
II. tételéből elhangzó részlet jellemzője az egyenletesen lüktető
ritmus.
13/
Nem minden zene ritmusa egyenletes, lüktető.
Bach: Goldberg-variációk
c. szerzeményének egy részletét
hallgatjuk. Glenn Gould zongorázik.
14/
Két „gamelán-zeneszámot” hallgathatunk meg itt, a Bali-szigetek
ritmus-zenéjéből. Az Indonéz szigetvilág egyike az Indiai óceánban. Kizárólag
ütőhangszereket hallunk. Lásd még INTERNET-en!
A dallam
Mi a dallam?
A
Zenei Lexikon ennél a szónál a melódia
címszóra utal, ahol a következőket olvashatjuk: görög eredetű szó, a melosz és ódé-ból, „ódé” a. m. ének: eredetileg énekdarabot, énekművet
jelentett; az európai zenekultúrában a.m. dallam. A dallam a zeneérzék legfőbb
terméke és vezetője; dallam és ritmus a zenei stílus két központi eleme.
A Magyar
Értelmező Kéziszótárban a dallam: „Változó magasságú zenei hangoknak egységgé
formált ritmikus egymásutánja.” – Természetesen még számos meghatározás
létezik.
Számomra
a következő kettő a legegyszerűbb és a legszebb:
Mozart: „A
dallam a muzsika lényege.”
Hegel:
„A dallam a lélek szabad hangjai a zene mezején.”
Mottó: Figyelj a dallamra!
P
é l d á k
1/ Csendes éj. A karácsonyi ünnep egyik legszebb
dallamát mindenki ismeri. Szerzőjéről csak egy bizonyosat tudunk, német volt.
Az
érdekesség kedvéért Elvis Presly előadásában is hallgassuk meg.
2/
Egy francia sanzon következik, énekel Mirelle Mathieu.
3/
Sokak számára talán már nem ismert a következő keringő, mely a régi bálok
elmaradhatatlan, megnyitó zenéje volt. Lehár Ferenc: Arany-Ezüst keringő.
4/
Közismert az El
Condor Pasa című Dél-Amerikai népdal. Először eredeti előadásban,
majd Hardy Fritz zenekara tolmácsolásában hallgathatjuk.
5/
Amint azt eddig is megfigyelhettük, a legtöbb dallam hullám-mozgású, ezt
bizonyítja a következő magyar népdal: Csinálosi erdőn…
Ebben az egyszerű népdalban azt is
megfigyelhetjük, hogy a dallam emelkedését legtöbbször követi a dallam
ereszkedése. Más értelmezésben: egy felfele haladó energiát, előbb-utóbb fel
kell, hogy váltson egy lefele haladó energia, végül az energiák egyensúlyba
kerülnek. Figyeljünk erre is!
Az egyensúly minden művészetben igen
fontos követelmény.
6/
Egyszerű és szép példa az egyensúly követelményére Mozart
C-dúr zongoraversenyének I. tételében elhangzó első téma. A dallam
végtelenül egyszerű.
7/
Még egy példa az egyensúly követelményére: Schumann Álmodozás című szerzeményének
következő részlete.
Megállapíthatjuk: Ahány
dallam, annyiféle. Végtelenül sok a dallamok száma. Bármeddig tanulmányozzuk
azok belső szerkezetét, s próbáljuk megfejteni azok titkait, nem juthatunk más
és jobb következtetésre, mint arra, hogy a dallam az emberi lélek érzelmi
hullámainak a kisugárzása. Az igazi dallam érzelemből támad, s érzelmeket kelt
a hallgatóban is; töltse el örömmel benső énünket, vigasztalja bánatos
szívünket, késztessen akár gondolkodásra, mindenképpen lelkünket nemesíti,
gazdagítja. Egy-egy szép dallam, mely elnyeri tetszésünket, szívesen hallgatjuk
meg újra és újra, legyen az komoly, vagy könnyű zene, szükség van mindkettőre.
8/ Beethoven D-dúr hegedűversenyének
I. tételében az első téma dallamában az energiák egymásnak feszülését
érzékelhetjük. A téma előtt elhangzó és ismétlődő dallamok lefele haladó energia-íveit
felváltja a téma dallamának felfele haladó energiája, s létrejön az egyensúly.
9/
Érdekes dallamvilága van a gregorián-énekeknek, melyeket a VIII.-IX.
században énekeltek templomokban, kolostorokban, kíséret nélkül és latinul.
Ezek
a dallamok hajlításokban gazdag,
egyszólamú dallamok voltak és kötetlen stílusban szólaltak meg. Magyar
gregorián dallamot hallgatunk, címe: Rex Stephan –
István király.
10/
Példáink sorát a No 23 számú korál követi, Bach: Máté-passió
című művéből.
Ez
a dallam végtelenül egyszerű, és egy szóval jellemezhető: fenséges. Olvassuk el
a korál szövegét is.
„Ha
egyszer el kell távoznom, / Ne hagyj el engem!
Ha
majd meg kell halnom, / Lépj hozzám!
Amikor
a szívemet / A halál rémületre szorítja,
Ragadj
ki a félelmekbő l/ Félelmed és szenvedésed erejével.”
Bach
mélyen hivő lélekkel komponálta egyházi műveit. Koráljait minden tekintetben a
végtelen egyszerűség, a feltétlen istenhit, és a keresztényi alázat jellemzi. Az
istentiszteleteken elhangzó korálokat a gyülekezet tagjai jól ismerték, és a
templomi kórussal együtt, teljes szívből énekeltek.
Fontos tudni, hogy dallam
önmagában nem létezhet, kell, hogy ritmusa legyen, míg a ritmus létezhet dallam
nélkül is. Sokak véleménye szerint a zene magából a ritmusból fejlődött ki,
mint a zene legősibb tényezőjéből. „Kezdetben vala a ritmus.” - írta
Richard Wagner. A primitív népek
ütőkellékei, dobjai elsősorban ritmust adtak, mely ritmuszenének is nevezhető.
Tehát a ritmus az ősibb, a naturalisztikusabb elem, mely a természet felől
érkezőnek mondható, míg a dallam az emberibb, mert az emberi érzelem, az emberi
szellem irányából érkező, s éppen ezért a legfontosabb eleme a zenének. Sokan
vallják, hogy dallam nélkül zene sem létezik.
Néhány
példa következik Beethoven szimfóniáiból.
11/
I. szimfónia III. tétel. Ez a Trió dallama,
végtelenül egyszerű. A korabeli kritika erről a dallamról azt írta: „leírhatatlanul
édes hangzású”.
12/ IV. szimfónia II. tétel. Bensőséges, poétikus
dallam, szokatlanul hosszú a dallamív. A tétel az ún. lüktető-motívummal
kezdődik, mely ismétlésre kerül a dallam végén.
13/ IV. szimfónia IV.
tétel. Az expozíció első és második témáját is hallhatjuk. Utóbbi az
oboán kezdődik. Közben egy kicsit figyeljünk a ritmusra is. Az első téma ún. „perpetuum-mobile”
téma.
14/
A VI. Pasztorale szimfónia V. tétel. első
témáját, s annak kétszeri, variációs formában történő feldolgozását
hallgathatjuk meg. Megfigyelhetjük Beethoven fejlesztési módszerét, ahogyan a
kezdő dallamot a második variációban kiteljesíti, a himusz rangjára emeli.
15/ Beethoven Opus 90 zongoraszonáta II. tétele. Gyönyörű
dallamot hallgathatunk, mely azonnal megragadja figyelmünket; bensőséges,
poétikus, a romantika irányába mutató.
Ismételten
meg kell állapítani, hogy végtelenül sok a dallamok száma, az időnk véges,
ezért továbblépünk, s a dinamika és a hangszín birodalmába fogunk kirándulni,
helyesebben bele- belehallgatunk egy-egy zenemű részletébe.
Tárgymutató
korál, /eredetileg
görög szó/, ném – protestáns egyházi népének,
<vissza
passió, lat –
kínszenvedés, vall – az evangéliumoknak a Krisztus kereszthalálával
kapcsolatos eseményeket elbeszélő része,
zene – oratórium Krisztus kínszenvedéséről, a 4. század óta állandó zenei műfaj, <vissza
szonáta, ol – szó szerint: hangszeren játszott darab;
zenei műfaj; „többnyire” három tételből áll; háromszáz évi fejlődés után a
klasszikus zenében éri el csúcspontját (teljesen mást jelent a szonátaforma
szó, mely a zene szerkezetére
/struktúrájára/ vonatkozik < vissza