A VIII. Szimfónia elemzéséhez tartozó diavetítés anyaga a letöltés gombra kattintva menthető a számítógépre.
A „Nyolcadik_szimfonia.rar” fájl tartalmának kicsomagolása után, a bemutató a
PowerPoint program segítségével tekinthető, hallgatható meg.
Beethoven: VIII. szimfónia, opus 92
Ezt a szimfóniát „tisztelgés Haydn előtt” szavakkal is illetik, legtöbbször mégis, egyszerűen csak „kamara-szimfóniának” hívják. Bemutatójára Bécsben, 1814. február 27.-én került sor, s nem volt valami nagy sikere, mire Beethoven megjegyezte: „Valamikor majd tetszeni fog”.
Ezt a szimfóniát Beethoven 1812-ben írta, alig fél év alatt. Ez a szimfónia nem hordoz nagy gondolatokat, a jókedv, a derű pillanatait idézi; szórakoztatni akar, természetesen klasszikus szinten. Mi jellemzi ezt a szimfóniát, mire figyeljünk?
Ø rendkívül szuggesztív (ellenállhatatlan) hatású
Ø
alaphangja derűs, humorisztikus, ugyanakkor életteli
Ø
ellentétekben gazdag, és a hangszerelés kivételes tökéletessége
jellemzi
E rövid méltatás után következzen az elemzés. A
szimfónia megértése nem igényel különösebb magyarázatokat, irodalmi idézeteket
stb. Igazán akkor tudjuk értékelni, ha már megismerkedtünk Beethoven
szimfóniáival. Emelkedett költői tartalmat, drámai hangot ne keressünk, itt
most nem ez a cél. Nincs más dolgunk, mint figyelni a dallamra, ritmusra,
dinamikára, hangszínre, valamint ezek váltásaira, az ismétlésekre stb. – figyelni magára a muzsikára.
Zenei
műforma:
szonátaforma.
Tempó-
és ütemjelzés:
allegro vivace e con brio, 3/4
Bemutatásra kerül az első, a második és a harmadik, vagyis a zárótéma.
Az első téma két részből áll.
Az első része határozott hangzású, a teljes zenekaron hangzik, igen lendületes téma, forte hangerővel. A kidolgozási részben ez a dallam hangzik el legtöbbször.
A másik része kevésbé határozott hangulatú, a fúvósokon halljuk, pianóban. A dallam vidámságot, derűt sugároz; a téma két dallama között rövid zenekari szünet /Gp/ van.
Ezután jó ideig „dübörgő” motivikus anyag következik, melynek egyre nő az energiája, viszont az első téma fejlesztése ezúttal elmarad.
Zenekari szünet és rövid átvezetés után következik a második téma, mely rögtön ismétlésre kerül.
Újabb átvezető rész következik.
A harmadik, vagyis a záró téma – akárcsak az első téma – két ellentétes részből áll: az első rész rendkívül energikus; három hangból álló motívuma négyszer hangzik el, a második rész lágyabb, kissé elégikus hangulatú dallam.
A záró téma – elhangzása után – rögtön megismétlésre kerül. Figyeljük meg: ahogy az átvezetés zenéje közeledik a zéró témához, egyre jobban hasonlít annak dallamára, ritmusára, dinamikájára.
Újabb átvezetés után következnek az oktáv-motívum /oktáv/ismétlései, mindig négyszer hangzik el. Az oktáv-motívum szerepe hasonló az átvezető zenei részek anyagához; elválasztja, egyben összeköti a zenei részeket.
Minden további zene, úgy a kidolgozási rész, mint a reexpozició és a kóda, ebből a három zenei témából építkezik, szerveződik. Ez a zenei szerkezet pontosan megfelel a szonátaforma előírásainak, vessük össze az elmondottakat a folyamatábrán! Csupán az érdekesség kedvéért említem: a tétel 3/4 ütemű, mégsem érezzük a megszokott keringő ritmust.
II. Kidolgozás
Két feldolgozási szakaszra tagolható:
a/ Az első szakaszban először az oktáv-motívumot halljuk, pianóban, majd az első téma elejét, ez mindössze hat hang, /ez a témafej/, szintén négyszer, amit egy dübörgő zenekari akkord zár le.
Ez a zenei szerkezet: oktáv-motívum, első téma eleje, zenekari forte – még kétszer megismétlésre kerül –, amit ismét az oktáv-motívum zár le.
b/ A kidolgozás második szakaszában az első téma eleje kerül további feldolgozásra. Sokszor ismétlődik, majd pár hangra rövidülve egyre fogy, szakadatlan ismétlődik, végül egy hanggá olvad össze a zenekaron. Ez a témafogyasztás. Közben a dinamika egyre erősödik, a disszonancia (az összhang hiánya, széthangzás) az elviselhetetlenségig fokozódik, melynek feloldása az első téma visszatérésekor következik be, de ez már a reexpozició kezdete.
Amikor a kidolgozási részt hallgatjuk, figyeljük meg, hogy egyetlen íven halad a zene, melynek tartópillére: kezdetben a témafej, később a pár hangból álló motívum.
Furcsa ellentmondás: miközben elfogy a motívum, a gesztus mégis felerősödik. Az első szakaszban elhangzó forték már sejtetik a drámai kitörést – melynek végén a zenei történés disszonáns csúcspontjára érkezünk, s melynek feloldása az első téma elhangzása. A formatani szabály itt tisztán érvényesül.
III. Reexpozició
A reexpozíció ezúttal pontos megismétlése az expozíciónak.
IV. A tételt kóda zárja le,
mely az oktáv-motívummal kezdődik, majd az első téma elejét halljuk, amit motivikus anyag követ, újra az első téma elejét halljuk, a dinamika felerősödik,
majd egy fermátán megáll a zenekar.
Átvezetés után a záró témát halljuk, kétszer, a zenekari akkordok fogyasztásra kerülnek, végül az első téma első felének felidézésével ér véget a tétel.
Beethovennél a kóda ugyanolyan rangot kap, mint a tétel többi fő része. Összefoglalja mindazt, amit a tételben fontosnak tart. A kóda sűrített kivonata az egész tételnek. Hasonlattal élve: olyan, mint a szónoki beszéd befejezése, lezárása, ahol a szónok összefoglalja mondanivalójának lényegét, amit szaknyelven úgy hívnak: „a beszéd végső kicsengése.”
Összefoglalva:
A szimfóniának ez az első tétele – időben 9 perc – az expozícióban ismertetett három témából, három zenei mondatból építkezik. Többszöri meghallgatás szükséges ahhoz, hogy jól megismerjük a zenei témákat, s hogy követni tudjuk a zenei történést; felismerjük: hol tartunk a zenei szerkezetben.
Szimfónia II. tétel
Tempó- és ütemjelzés: Allegretto scherzando, 2/4, B-dúr
Zenei műforma: kidolgozás nélküli szonátaforma.
A tétel muzsikájának alaphangja a „szellemes tréfa”. Mit jelent ez a zene nyelvén? Scherzo – ol, zene – vidám jellegű, élénk ütemű zenedarab; zenei tréfa.
A kérdés megválaszolása előtt itt és most érdemes körbejárni a „tréfa”, a „humor”, a „szellemes”, a „vicc” szavak Értelmező Kéziszótárban adott megfogalmazását.
tréfa fn – jókedvből fakadó, nevettető célú viselkedés, tett vagy mondás; rég, nép – olyan tréfás beszéd, amelyet nem szabad komolyan vennünk
humor fn – szellemes tréfálkozásban megnyilvánuló, mélyről fakadó derű
Egy példa a tréfa, a humor
megnyilvánulására: Bemegy két muzsikus a kocsmába.
Hogyan rendel a kolléga? Természetesen zenei nyelven. - Mi ti szó Dó-dó?
szellemes mn – Éles elméjű és mulattatóan ötletes beszédű; szellemes megnyilatkozás, ötlet, tréfa
Egy példa a szellemes válaszra:
Mi a különbség napjainkban az optimista és a
pesszimista ember között? Az, hogy a pesszimista feltehetően több információval
rendelkezik.
vicc fn – nevettető csattanóval végződő, kitalált rövid történet, párbeszéd; váratlan dolog, nem várt fordulat
A mindennapi közbeszédben, társalgás során a tréfálkozás, a humoros, szellemes megnyilvánulás nem más, mint váratlan fordulat, nem várt folytatás, amin nevetünk, derülünk; a szellemes válaszon inkább mosolygunk.
Hogyan jut kifejezésre mindez a zenében? Kifejezésre juthat egyrészt a ritmikában, a motívumokkal történő játékban; másrészt a váratlanul és hirtelen lezajló dinamikus váltásokban; a zene folyamatába nem illő közbevetéssel, folytatással stb.
A diákon levő folyamatábrák alatt feltűnő jelek értelmezése:
© -
nem várt dinamikai hatás,
„napfoltkitörés”
Bm - Basszus-motívum
megjelenése
! - disszonáns
akkord a zene szép szövetében
a zenei humor, a zenei tréfa helyeit jelölik.
Visszatérve a tételre. A tétel egészének humoros jellegét elsősorban a motívumokkal történő játék adja. A motivikus játék alkalmazása kivételes mesterségbeli tudásról tanúskodik. Ahogyan a két rövid motívum pajkosan váltogatja egymást, ahogyan a végtelenül egyszerűnek tűnő ismétlések szellemes megoldásai váltják egymást, megragadja hallgatójának figyelmét. Ez a fajta egyszerűség nem kis erőfeszítésébe kerülhetett a mesternek, mert ennyire egyszerű anyagból ily nagyszerű muzsikát varázsolni kivételes szellemnek adatott csak meg.
Minden, ami zene, a maga teljes tökéletességben van jelen ebben a tételben; önmagában is felülmúlhatatlan remekmű; bájos, idillikus hangulatot sugároz. A tétel egészére jellemző a zenekari hangzás páratlan szépsége.
Ami még a tétel előtörténetéhez tartozik. Az 1800-as években szerkeszti meg Mälzel, Johann Nepomuk (1772-1838), német mechanikus az úgynevezett „metronómot” (ingával ellátott óraszerkezet, amely egyenletes időtartamok mérésére szolgál; zenében a tempó megadására használják). Beethoven a feltaláló részére egy kis kánont komponált, ebből keletkezik a II. tétel dallama, míg a ritmus a metronóm ketyegését utánozza a fafúvókon.
I. Expozíció
A hangvétel könnyed, elegáns; azonnal megragadja a hallgató figyelmét. Az első téma elhangzása után azonnal megismétlésre kerül, variációs formában, majd rövid motivumok játéka következik, ismétlésekkel, a vonósok és a basszus között.
A második téma kedélyes, barátságos melódia, többször is beledübörögnek basszus-figurációk (a motivikus játék közben is halljuk ezeket), majd ismét motivikus játék következik. A harmadik, vagy zárótéma egyszer ismétlődik.
II. Kidolgozás NINCS!
III. Reexpozició
Az első téma megjelenésével kezdetét veszi a reexpozició. Elhangzása után az első téma variációs feldolgozását halljuk A motivikus játék itt rövidebb! Ezután a második és a harmadik téma megismétlése azonos az expozícióban elhangzottakkal, melynek végén egy rövid kóda zárja be a tételt.
Szimfónia III. tétel
A tétel tempó- és ütemjelzése: Tempo di Menuetto, ¾ /menüett/
A tétel zenei műformája: hagyományos három tagolású – A B A
Nem igazi menüettről van szó, ezt a tempójelzés is kifejezésre juttatja; Beethoven csupán felidézi annak hangulatát, szimfóniáiban kerüli a menüett alkalmazását, míg Haydn, Mozart muzsikájában gyakori.
A./ A tétel első része, a menüett, bevezető zenével kezdődik, ezt követi a főtéma, mely rögtön megismétlésre kerül. Az eddig elhangzott zenei anyag még egyszer megismétlésre kerül.
Majd a főtéma egyik motívumából
szekvenciális fejlesztés történik,
és rövid átvezetés után, a fagott kezdi, a hegedűk
folytatják, majd a teljes zenekaron hangzik
fel a főtéma, lezárásként a kürt és a trombita
harsány, kétszer megszólaló szignálját
halljuk.
A folytatásban elindul a főtéma eleje, egyik motívuma ismétlődik, majd újra a főtéma következik, amit ismét a harsány szignál zár le.
B./ Trió
A trió zenei anyaga, dallama végtelenül egyszerű. Régi hangulatot idéz, és a kürtökön hangzik fel, elhangzása után rögtön megismétlésre kerül. Ezt követően a trió dallamának motívumai kerülnek feldolgozásra. Figyeljünk a gordonkák staccatóban hangzó kíséretére is!
A./ A trió elhangzása után megismétlésre kerül az „A” rész, vagyis a menüett
zenei anyaga, de nem teljes mértékben. Ez megállapítható a folyamatábrák összehasonlításával. A tétel rövid lezárása a szignál zenei anyagából való.
Észrevétel: A szimfónia első
és negyedik tétele között elhangzó II. és III. tételt a zenei könyvek „pihentető
epizódnak” nevezik, nyilván azok könnyed hangvétele, jellege miatt.
Szimfónia IV. tétel: Finálé
A tétel tempó és ütemjelzése: Allegro vivace, 2/2
A tétel zenei műformája: szonátaforma és rondóforma keveréke. Jelen elemzés a szonátaformát követi.
Ez a tétel sodró lendületű; ellentétekben és dinamikai váltásokban gazdag, szuggesztív, akárcsak az első tétel. További jellemzője a motivikus játék, a motívumszövés, mely a klasszikus stílus egyik legfőbb jellemzője. Hangulatát tekintve mindvégig a féktelen, zabolátlan jókedv jellemzi. (Ritka pillanatok ezek Beethoven életében!)
I. Expozíció
Az első téma, jelölése: 1, két motívumból áll:
- az első az úgynevezett „kuncogó-motívum”, jelölése: km
- a második: az elsőre „választ adó motívum”, jelölése: vm.
A téma először pianóban hangzik el, lezárásra kerül, ismétlése a teljes zenekaron és fortissimóban hangzik el. Rögtön utána az úgynevezett „tomboló-motívum”, jelölése: to-m-i ismétlései következnek. Ez a motívum az első téma második részéből származik.
Ezt követi a második téma, mely ismétlésre kerül, gazdagabb hangszereléssel.
Ezután a harmadik vagy zárótéma következik (A szonátaformát vettük alapul!), mely szintén két részre tagolható:
-
első része a fúvósokon,
- második része a teljes zenekaron hangzik fel,
A zárótéma egy zenekari akkorddal lezárásra kerül, s generálpauza után a kuncogó motívummal kezdetét veszi a kidolgozás.
A tétel teljes zenei anyagát megismertük. A folytatásban – kidolgozás, reexpozició – már nincs új anyag. Az expozíció ismétlésére nem kerül sor.
II. Kidolgozás
A kidolgozási részben pár ütemnyi előkészítés után az első témát halljuk, majd a válasz-motívum egy részlete ismétlődik rendre. Újra elindul a kuncogó-motívum, de nem fejeződik be, hanem az ún. lüktető-motívum ismétlődéseihez vezet. Az ismétlődések végén – szinte észrevétlen – indul el az első téma, pianóban, ami már a reexpoziciós rész kezdete.
III. Reexpozició
Megismétlésre kerül az expozícióból már ismert zenei anyag.
IV. Kóda
A kóda szerepe a tétel lezárása, a tétel zenei anyagának rövid összefoglalása. Beethoven sokkal nagyobb hangsúlyt fektetett szimfóniáinak lezárására, mint a kortárs zeneszerzők; különösen ennél a szimfóniánál. A kóda zenei részletekben gazdag volta miatt, egy kicsit részletezőbb a jelölés, mint egyébként.
Az érdekesség kedvéért: A kóda időtartama: 3.36 perc, több mint az expozíció és a kidolgozás időtartama együttvéve, mely: 2.28 perc.
1/ A kóda első szakasza a kuncogó-motívum eleje elhangzásával kezdődik, követi egy új-motívum, s annak ismétlései, valamint energikus feldolgozása, mintha egy újabb kidolgozási szakaszban lennénk, s nem a kódában.
Ezután ismét elindul a kuncogó-motívum eleje, követi a lüktető-motívum. Az első téma következik, melyet öt zenekari akkord zár le.
A folytatásban a kuncogó-motívumot most a válasz-motívum továbbszőtt, kidolgozásszerű feldolgozása követi. A kódában történő feldolgozási szakasz ugyancsak ritka volt, nem csak a korabeli szimfonikus muzsikában, de még Beethoven is ritkán élt vele. Az írtak ellenére ez a rövid feldolgozás felkelti figyelmünket, s egyetlen szóval jellemezhető: csodálatos.
S újabb váratlan fordulat: a második téma hangzik el, amely rövid időn belül ismétlésre, és lezárásra kerül.
2/ S még mindig nincs vége, mert ezután következik a kóda lezáró szakasza, ami már lényegesen rövidebb.
Generálpauza után a kürt indítja a kóda lezáró szakaszát. Az ezt követő motivikus anyag már a lezárás kezdete; a szakasz közepe táján Beethoven még kétszer felidézi a válasz-motívum kezdetét, melyet követően már csak a fortissimóban dübörgő, tételt és szimfóniát lezáró akkordok vannak jelen.
Többek véleménye szerint a
kóda túlméretezett, de mint majd tapasztaljuk, egyetlen szóval jellemezhető: grandiózus. /grandiózus/
Korabeli vélemények a szimfóniáról
A nyomtatott kiadás megjelenése
alkalmából a bécsi Allgemeine Musikalische Zeitung valóságos dicshimnuszt ír a
szimfóniáról (1818. január 17-i számában). Hasonlóan igen elismerően hangzik a
nagytekintélyű lipcsei testvérlapnak ugyanabban az évben megjelent
ismertetése...
Ugyancsak a lipcsei zenelap tudósítja
az első, aki helyesen és találóan elsőnek emeli ki a szimfónia humorát és
életteli jellegét. Mindazok, akik idejében felismerték a mű derűs,
humorisztikus alaphangját, nem vonhatták ki magukat e remekmű szuggesztív
hatása alól.
Ezek közé tartozik Schumann is, aki a Lipcsében lezajlott zenekari hangversenyek
alkalmából 1840 decemberében a következőket írja:
„Beethoven szimfóniái közül ezt az F-dúr
szimfóniát a legkevésbé játsszák; még Lipcsében is, ahol valamennyi
Beethoven-szimfónia szinte népszerűszámba megy, még Lipcsében is előítélettel
vannak iránta, pedig humorának mélysége tekintetében Beethoven egyetlen más
szimfóniája sem ér fel vele. A finálé vége felé található hatalmas fokozásnak
Beethoven művészetében is alig akad párja és a B-dúr Allegretto hallatára az
ember nem tehet mást, mint hogy – elhallgat és elmerül a boldogságban.
A
zenekar valósággal remekelt; még a kényes trió is, a maga vigaszteli
melankolikus kürtdallamával tökéletes szépen sikerült.”
Bartha Dénes: Beethoven kilenc szimfóniája – 241. oldal.
S z a v a k b a n
Olybá tűnhet, hogy a VII. és a IX. szimfónia között írt VIII.
szimfónia kevésbé volna jelentős, de ez nem igaz. Feltehetően gondtalan napok
jegyében fogant; ám művészi kidolgozása roppant igényes, magasrendű, igazi
műremek. Tartalmában a felszabadult jókedv, a napsugaras derű, a zenei humor van
jelen. Szerte Európában elterjedt és
gyorsan népszerűvé vált. Ma is gyakran elhangzik a világ számos
hangversenytermében.
Az első tételt
két szó jellemzi legjobban: határozott és energikus. Egyidejűleg bővelkedik merész
fordulatokban és éles kontrasztokban. Groteszk elem a gyakran elhangzó oktáv-motívum.
A kidolgozási rész egyetlen hatalmas fokozás egy dinamikai, egyben
disszonáns-csúcspont felé. Nem a derűs pillanatok jutnak uralomra, kerülnek
fokozásra, hanem a főmotívum összeütközésbe kerül saját motívumával, ami – a
derű mellett – ha nem is drámai, de konfliktus-zenét eredményez. Ez persze nem
várt fejlemény.
A kóda időtartamában is jelentékeny, méltó megkoronázása a
tételnek. Ismét egy zenei csúcspontnak vagyunk tanúi. A tétel lezárásának
kedves gesztusa, hogy Beethoven pianóban felidézi a főtéma kezdő motívumát.
A második tétel a scherzók scherzója. A motívumok alkalmazása, használata, a
motivikus-játék mesterfokon van jelen; minden jelző túlzások nélküli: páratlan,
egyedülálló, felülmúlhatatlan. Aki eddig még nem érzékelte, most értheti meg
igazán azt, hogy mi is a zenében a tréfa.
Hogyan hangzik hát a zenei tréfa?
Figyeljük meg
Ø ahogyan a hegedűk és a basszus között
dobálja Beethoven a motívumot
Ø ahogyan a dinamikai váltások végbemennek,
váratlanul és szabálytalanul
Ø ahogyan a forte „d ö r m ö g”
Ø ahogyan a basszusban hangzó három hangból
álló kis motívum a pianissimóba beleszól
Ø ahogyan a visszatérésben a gyorsmozgású
harminckettedekre bontja fel a főtéma motívumát
Külön figyelmet igényel a hangszerelés, a „zenekari köntös”,
amely megejtően varázslatos. A zene mindvégig „jó hangzású”, tökéletesen
kiegyenlített; igen távol van az ún. „beethoveni-hangzásvilág” sokszor túl
disszonánsnak, és bizarrnak titulált jelzőktől; a „napfoltkitörésektől”, amivel
Beethoven váratlanul alkalmazott dinamikáit illetik.
Rövid és szellemes tréfa a kódában a tétel „drasztikus lezárása”
is. Nem ezt várja a hallgató, inkább lírai befejezést.
A harmadik tétel, ideértve a II. tételt is, a szakértők szerint pihentető epizódok
az I. és a IV. tétel között. Ebben a tételben, annak első részében, mérsékelt
tempójú és a menüett táncot felidéző dallamot hallunk. Beethoven szimfóniáiból
tudatosan száműzte a menüettet, mert egyetemes gondolataihoz nem találta
méltónak a táncot. Ha elfogadjuk, hogy ez a szimfónia „Tisztelgés Haydn előtt”,
akkor nagyon is helyénvaló a menüett hangulatának felidézése; nincs többről
szó!
A Trio dallama egyszerű, bensőséges, hangulatában kedélyes, ám a
klasszikus zene rangjára van emelve; nagyobb nyugalmat áraszt, mint a tétel
első részében elhangzó menüett-téma dallama. Egy pillanatra gondoljunk Haydn
szimfóniáira, ahol a zenei témák, gondolatok minden különösebb megrázkódtatás
nélkül hallgathatók, élvezhetők.
A negyedik tétel sodró lendületű. Szélsőséges ellentétek jellemzik dinamikában,
témán belül, temperamentumban.
Szokatlan a tétel kezdése: a főtéma egy pianóban suhanó
hegedű-figuráció. (Nem nevezhető dallamnak!) A tétel végén, a kódában hatalmas fokozás eredményeképpen,
maximális fortissimóban történik a tétel befejezése.
Tárgymutató
grandiózus ol
– nagyszerű,
csodálatos; méreteivel lenyűgöző < vissza
groteszk ol
/grotta:barlang/ – furcsa, különös,
torz; esztétikai minőség: a komikumnak az a fajtája, amelyben a
legszélsőségesebb ellentétes elemek egybefonódása kelt nevetséges hatást;
groteszk hatást vált ki pl. a fenség és az alantas motívumok összekapcsolása
< vissza
idill gör /eidüllion/ - olyan műalkotás, amely az életet vagy
annak egy részletét bájossá szépített formában, problémátlanul egyszerűnek és
boldognak ábrázolja; a művészetek minden korszakában fellelhető volt;
eszményinek, örömtelinek mutatja a valóságot, mely minden történelmi korban
ellentmondásos; zene nyugodt, békés hangulatot árasztó, kötetlen formájú
hangszeres darab < vissza
menuette, menüett
fr –francia eredetű, háromnegyedes ütemű, mérsékelt tempójú páros tánc;
a XVIII. században a szvit állandó tételtípusa; később a szimfonikus és
kamarazenében zárótételként szerepelt; Stamitz a III. tétel helyére alkalmazza,
Haydn a tempóját gyorsította, míg Beethoven scherzóvá formálta < vissza
oktáv lat
– valamely hangsor nyolcadik hangja /dó-re-mi-fá-szó-lá-ti-dó/,
minősége azonos az alaphanggal < vissza
staccato ol – szaggatott előadásmód, minden hang elkülönítetten
hangzik /nem folyamatos/ < vissza