M ű h e l y t i t k o k
A klasszikus zenei nyelv stílusjegyei
M |
ár
sok mindent tudunk a klasszikus zenéről, de nem árt, ha előzetesen
megismerkednünk az elemzések során használt szakszavak, zenei műszavak jelentésével,
valamint azok zenében betöltött szerepéről; természetesen példákkal
illusztrálva.
A
módszer hasonló, mint az eddigiekben. Rövid elmélet, némi magyarázat után
rögtön a példa következik.
A
zeneelmélet képviselői a klasszikus zene legjellemzőbb stílusjegyének a
motívumot, a motívumnak a zenei nyelvben történő felhasználását, alkalmazását
tartják. Adódik a kérdés:
Mi a motívum?
Az a legkisebb összefüggő dallami és
ritmikai egység, ami tovább már nem bontható; lehet két hang is.
A zenei forma gyökere. A formaalkotó erő
elemi megnyilvánulása. „Őstényező.” A zenei gondolat csírája. Nem alkot zárt
egységet.
Gyakran idézik a hírhedt filozófus:
F. Nietsche (1844-1900)
vélekedését: „A motívum a zenei érzelem egy-egy gesztusa.”
Gondoljunk
az építészetre és az általa alkalmazott motívumokra!
A
Beethoven–szimfóniák lételeme a „motívum” (sokszor a témái is annak
minősülnek). A motívum zenei nyersanyag, alapanyag, amelyből dolgozni lehet;
amelyből tételt, szimfóniát lehet komponálni. Olyan, mint a sakkjátékban a
gyalog, mely látszólag jelentéktelen figura, mégis „a játék lelke”, ahogy azt
egy híres sakkjátékos mondta. Egymaga eldöntheti a játék kimenetelét,
győzelmét; a végjátékban pedig egyszerűen nélkülözhetetlen.
A
motívum pedig olykor meghatározója a tételnek, mint például a IV. szimfónia 2.
tételének a lüktető-motívum; sőt egy szimfónia minden tételének, természetesen
az V. Sors szimfóniára gondolok.
A motívum
a „zenei szövetben” olyan, mint a mondat egy beszédben, előadásban,
újságcikkben. Alapegység!
Egy
beszéd, egy előadás, egy nagyobb terjedelmű újságcikk (Ez
az egész!) legkisebb elemi egysége: a mondat. (Ez a rész!)
A
mondat, a mondatok egy nagyobb egységbe, a bekezdésbe tartoznak, amely
általában egy gondolatnak a hordozója.
A bekezdések
a hármas nagy tagolásba szerveződnek: 1./bevezető rész, 2./ fő rész, 3./
befejező rész. S ez így van már a görögök óta! A hármas nagy tagolás alkotja az
egészet, vagyis a beszédet, az
előadást, az újságcikket.
Így
valósul meg rész és egész összhangja,
harmóniája, vagy ha úgy tetszik, dialektikája, ha filozófiai értelemben
minősítünk.
Lefordítva mindezt az
általunk nem ismert zenei nyelvre, azt tapasztaljuk, hogy mindez a klasszikus
zenében is hasonlóképpen működik.
Egy
szimfónia négy különböző jellegű tételből áll. Fejtegetéseimben az egészet most
az I. tétel jelenti; röviden a tétel. (Ez az egész!)
A motívum
egy zenemű tételének legkisebb elemi egysége: (Ez a rész! – ereje és szerepe a zenében lényegesen nagyobb, mint
szövegben a mondaté.)
A
motívum legtöbbször témává (zenei mondatba, gondolatba) fejlődik; ez már
nagyobb egység.
A
zenei téma az expozícióban
kerül bemutatásra; többnyire három: első téma, második téma; harmadik vagy
záró-téma.
Utána következik a kidolgozás.
Végül következik a reexpozíció
(visszatérés).
Az
expozíció, kidolgozás, reexpozíció – együtt alkotja a tételt, az egészet. Hozzá kell tenni: ez a
felosztás kizárólag a szonátaformára kötelező szabály, előírás! (Lásd: „Egy kis formatan” dokumentumban!)
Ez
a három főbb egységre való tagolás pontosan megfelel a bevezető-, a fő- illetve
befejező résznek, ahogy azt a retorika
szabályai meghatározzák, legyen szó egy előadásról vagy nagyobb
terjedelmű újságcikkről, szónoklatról.
Megállapíthatjuk,
hogy egy előadás (újságcikk, szónoklat), illetve a szonátaforma között igen
közeli rokonság áll fenn, nemcsak a rész és egész kapcsolatában, hanem a
szerkezeti felépítés tekintetében is.
Összefoglalva
és szemléletesen ábrázolva:
Meghallgatunk néhány
motívumot, és annak alkalmazását a zenei folyamatban.
1./
A legismertebb a sors-motívum
az V. szimfóniából.
A
sors-motívum szerepel még a 3. tételben, a 4. tételben, a kidolgozás elején,
itt pianóban, hogy előkészítse a tétel diadalmas első témájának belépését.
2./
Kevésbé ismert a kürt-motívum (VI. szimfónia 5. tétel)
A kürt-motívum
az ősi pásztoréletet idézi.
A
kürt-motívum feldolgozása a kidolgozási rész második szakaszában történik, s
utána azonnal kezdődik a reexpozíciós tétel, mégpedig az első téma variációs
feldolgozásával, melynek kezdetét a bejátszásban még halljuk.
3./
Úgyszintén a lüktető-motívum (IV. szimfónia 2. tétel)
Mi
most a tétel elején, majd a visszatérésben elhangzó „lüktető-motívumot”
hallgatjuk meg; (közben elindul az első téma eleje...)
A tétel
zenéje rögtön, ebből a két hangból álló, ismétlődő motívummal indul; elhangzása
után az első témát halljuk, s annak végén ismét a lüktető motívumot. Ez a
motívum a tétel folyamán többször is elhangzik, hol piano, hol forte
hangerővel, olykor a zenei szövet alatt (jelen téma alatt is!), olykor
beleépülve a zene anyagába. A tétel részletes elemzésénél tapasztalni, hallani
fogjuk!
4./
Nem is szólva a tomboló-, illetve a forgó-motívumról (VII. szimfónia 4. tétel)
A
két „lírai” példa után következzen egy „zengzetes” példa, ahol a hangzás
mindvégig fortissimóban történik.
A
tétel expozíciójának
lezárása olyan, mintha a tételt lezáró kódában lennénk, holott e közbülső
lezárás után kezdődik a kidolgozási rész. A lezárást előkészítő rövid átvezetés
végén a teljes zenekar harsogja a tomboló-motívumot.
(Valójában nem is nevezhető motívumnak.)
Már-már
azt gondoljuk: ez a lezárás, azonban Beethoven tovább lép, fokoz, és az ún. forgó motívummal fejezi be az expozíciót,
melyet a tomboló-motívumhoz kapcsol, további erősítésként (A bejátszásban még
elhangzik a daktilus-motívum(– È È., kétszer), ez
azonban már a kidolgozási rész kezdete.
Motívumszövés
A
motívumszövés a klasszikus zene, a klasszikus stílus leggyakrabban használt módszere,
helyesebben stílusjegye a zenei folyamatnak. Ahhoz, hogy ezt jól megértsük,
egészen triviális körből veszem a hasonlatot. A szőnyegszövés mesterségéből,
még ha „sántikáló” is a magyarázgatás.
A motívumszövés olyan, mint amikor egy
szőnyeg szövésekor a szövőnő létrehoz egy apró kis motívumot, azt többször
alkalmazza, s olykor egy nagyobbat sző belőle. Nem pontosan olyat, mint amilyen
a kis motívum, de valahol mégis hasonlót. Általános értelemben: az apró kis
motívum, a rész; az elkészült szőnyeg az egész. Mindebben az a csodálatos, hogy
rész és egész tökéletes összhangját valósítja meg. Gyorsan hozzá kell tennem:
ez persze csak a régi szövésű szőnyegekre érvényes!
A kis motívum az elkészült szőnyegben sokszor előfordul, olykor körbefut a szőnyeg szélein ismétlődve, mint valami vonal. Ugyanígy: egy-egy zenei motívum a tétel zenéjében sokszor előfordul, ismétlődik; hol piano, hol forte hangzik el, sokszor aláfestő szerepe van, és így tovább. (Ilyen a VI. szimfónia 2. tételében szereplő, a patak csobogását, mormolását kifejező motívum, és ismétlései vagy a lüktető-motívum a IV. szimfónia 2. tételében)
Mindez
a klasszikus zenében is igaz, mely művészeti irányzat nemcsak forma és tartalom
tökéletes összhangjára törekedett, hanem rész és egész dialektikus összhangját
is megvalósította. A motívumok úgy simulnak a nagyobb egységekbe: a zenei
mondatba (témákba), illetve a nagyobb szerkezeti egységekbe (expozíció,
kidolgozás, reexpozíció), s ezen keresztül a még nagyobb egységbe: a tétel
egészébe, mint ahogy egy kis patak csatlakozik egy nagyobb folyóhoz, a folyó
egy még nagyobb folyóba, végül a tengerbe.
Mindezek
a fejtegetések az egyes szimfóniák elemzésekor válnak világosabbá, s reményeim
szerint egyre közelebb kerülünk a megértéshez.
És most következzenek a
példák!
1./
II.
szimfónia 1. tétel.
Az
első téma elhangzása, illetve ismétlése után, az abból kiemelt motívum kerül
továbbvezetésre, szövésre; ez a folyamat a fortéban hangzó átvezető részben is
folytatódik.
2./
I. szimfónia
2. tétel.
A teljes
kódát hallgatjuk meg. Először a menüett témája hangzik el, ahol az »első két hang között« kvart /négyhangnyi/
távolság van. Ez az ún. „kvart-motívum”, mely a szolmizációs rendszerben
dó-fá, a C-dúr skálában c-f.
Ezt
a két hangból álló motívumot, a téma elhangzása után kb. 40 másodperc után
halljuk, ismétlődve. Az ismétlés természetesen nem egyhangú; alatta
a 3/8 ütemjelzés ritmusának megfelelő, aláfestő lüktetést hallunk.
3./
I. szimfónia
2. tétel, kidolgozás.
Beethoven
a kidolgozási részben kizárólag a kvart-motívum feldolgozását mutatja be, mely
ezúttal moll-hangnemben hangzik. A ritmussal azonosuló lüktetés most sem
maradhat el, mely a folytatásban az üstdobon is megjelenik, színt adva a
hangzásnak.
4./
I. szimfónia
4. tétel reexpozíció kezdete.
Az
első témát halljuk, ismétlését, majd annak staccato motívuma kerül továbbszövésre,
fejlesztésre. (A motívum nem dallamos, egyszerűen a skála hangjain halad. A
basszsusban alulról felfele haladva „is” halljuk. A bejátszás egy kicsit
beleszalad a második témába.
5./
I. szimfónia
4. tétel reexpozíció.
Megismertük
az első témát és az utána következő motívumszövést, most ismerjük meg a 2.
témát és az utána következő motívumszövéseket. Természetesen a hangzás itt nem
olyan erős, és a megoldás is más.
6./
II.
szimfónia 1. tétel.
A
kidolgozási részben hangzik el a staccato-motívum
(Először lefele /háromszor/, majd felfele is halad, /a basszusban is/, ötször),
ismétléseihez ellenpont-motívum
csatlakozik (hegedűkön), majd néhányszor
elhangzik az ún. forgó-motívum, majd ismét a staccato-motívumé a
főszerep, le és fel.
Rövidesen
az „ellenpont” is magyarázatra, bemutatásra kerül!
7./
IV. szimfónia 1. tétel
Itt szintén a kidolgozási részben vagyunk fültanúi a motívum-szövés
mindig újat és újat mutató oldalainak.
Motívumfogyasztás
Motívumot
nemcsak szőni, tovább fejleszteni, ismételgetni lehet, hanem fogyasztani.
Hogyan? Persze nem úgy, mint egy jó ebédet, hanem úgy, hogy a pár hangból álló motívumot,
az ismételgetések során kettő, vagy akár egy hangra csökkenti a zeneszerző.
Ehhez általában a hangerő folyamatos csökkenése társul /decrescendo).
Hallgassunk meg egy-két
példát!
1./
I. szimfónia 3. tétel. Trió. A Trió- téma
fogyasztásának leszünk „fültanúi.” A Trió témája két hangra fogy, ismétlődik,
közben pianóra halkul, majd a teljes zenekaron ismét nekiindul a téma, majd
lezárásra kerül. A dinamikai váltás rendkívül éles, mégis elfogadható. A zenei
anyag „ismétlődik.”
2./
VI. szimfónia 2. tétel. Meghallgatjuk a
tétel végét lezáró epilógus
dallamát. A dallam elhangzása után Beethoven a dallam utolsó hangjait még
tovább hangoztatja, elveszi a
kottafejeket a motívumból, egészen addig, míg egy hang marad. Olyan ez,
mint mikor a vízbe dobott kő hullámai elsimulnak a víz felszínén.
3./
VI. szimfónia 1 tétel. Ezúttal a záró téma
fogyasztását hallgathatjuk meg. (A záró téma itt három hangból álló motívum:
triola.) Beethoven itt nem alkalmaz lezáró részt, nem illeszt epilógust a záró
téma után, hanem egyszerűen elfogyasztja a témát.
Szekvencia
Latin
szó (sequentia), jelentése: valamely
motívumnak más hangmagasságban, más hangfokon való megismétlése, tehát fel-
vagy lefelé történő „eltolása” – írja a Zenei Lexikon. A dallamszövés, illetve
formaépítés technikai eszköze. A XVII. században volt jelentős szerepe. A
barokk zene is nagymértékben élt vele. Beethoven sem mellőzi, ha azt a zenei
anyag megkívánja.
Az
elmélet után néhány példa következik.
1./
VII. szimfónia
1. tétel. Az első téma után (a hangerő kissé lecsökken), a hegedűkön
kezd ismétlődni egy motívum, melynek szekvenciális fejlesztése felfele halad,
természetesen többször ismétlődve.
2./
I. szimfónia
4. tétel. A második téma kétszer hangzik el, azt követően kezdődik a
motívum szekvenciális fejlesztése, felfele, erősödő dinamikával.
3./ V. szimfónia IV. tétel, a kóda első szakasza.
Ismétlődő
motívum alatt a basszusban indul el egy négy hangból álló képlet,
nevezzük basszus-motívumnak, ami hatszor hangzik el. Először a
mélyvonósokon kétszer (csak akkor halljuk, ha többször is meghallgatjuk, s a basszus hangzásra koncentrálunk!), majd kétszer a hegedűkön
halljuk, majd a fúvósok következnek, kétszer. Közben egyre feljebb emelkedik a
hangerő.
Többszöri
meghallgatás szükséges!
Motivikus játék
Három
példát fogunk meghallgatni, mert az elemzések során jobban fogjuk érteni a
motívummal történő játékot, tréfát, mint így, kiragadva a tétel környezetéből.
1./
VIII. szimfónia 2. tétel.
Egy
lezáró dallam utáni motivikus játék két hangot ismételget, és tovább viszi a
lezárás végén elhangzó ritmikai képletet(ez három
hangból áll!), természetesen a változatosság jegyében, ami kifejezetten a zenei
humor hangulatát közli, érezteti velünk, mert ebben a muzsikában most ez a cél.
2./
I. szimfónia 4. tétel, kidolgozási rész.
Nem
a teljes kidolgozási részt halljuk, csupán egy részletét, azonban jellemzője
mindvégig a könnyed hangvétel, a „skála-motivum” játékos, szertelen
tobzódása, le és fel. Közben egy kicsit komolyra fordul a dolog, mert a hangerő
megemelkedik, hogy aztán ismét a könnyedebb, a tétel hangulatának megfelelő
hangvételben folytatódjon a muzsika
3./
Meghallgatjuk a II. szimfónia, első tétel,
kidolgozási rész, első szakaszát, amiben nem szerepel más, mint a
motívumokkal történő játék. Egy motívum ismétléseit halljuk, rövid idő után a
hangerő megemelkedik, aztán a gyorsmozgású hegedűkön az ún. staccato-motívumot
halljuk, míg a bejátszás végén már a tétel második témája hangzik el.
Ha
szavakkal akarjuk jellemezni: Ez a zene könnyed, vidám hangulatot tolmácsol,
jókedvre derít. Ez a szimfónia, Beethoven II. szimfóniája, még nem hordoz nagy
gondolatokat, nyoma sincs a drámai hangulatnak, stb. Egyszerűen csak
szórakoztat, de a klasszikus zene rangjára emelve.
A feldolgozás módja: fugato
Először
a fúga szót határozzuk meg. Olasz
szó, eredeti jelentése: futás, kergetőzés; zene: pontos szabályok
szerint felépülő, többszólamú, ellenpontozott, zárt zenei forma, amelyben a
téma /motívum/ végigvonul az egymás után belépő szólamokon.
L. Bernstein tanácsa szerint, ha fúgáról van szó, gondoljunk a kánon-ra, amely nem más, mint a dallamot
több, egymás után induló szólamban megszólaltató forma.
Mindnyájan
tudjuk, hogy a fúga legnagyobb mestere és művelője J. S. Bach volt, aki ezt a formát magas fokú tökélyre emelte. A fúga,
mint műforma, több mint 30 típust különböztet meg; van kettős-fúga, mesterfúga,
ellenfúga, kánonfúga, szabályos fúga, nem sorolom tovább.
Számunkra
most a fugato
szó az érdekesebb; jelentése: olyan zenei részlet, amely rendszerint
csak fúgaexpozíciót tartalmaz; fúgaszerűen indul, de nem kerekedik teljes
fúgává, önálló, zárt formává. Ez a zenei részlet még közelebb áll a kánonhoz,
mint zenei formához.
Beethoven
nem túl gyakran, de alkalmazza szimfóniáiban (zongoraszonátáiban,
vonósnégyeseiben) ezt a fajta, „fugato”-nak nevezett zenei formát.
Természetesen Haydn és Mozart is.
Beethoven
szimfóniáiban a fugato feldolgozások többnyire a kidolgozási részben fordulnak
elő, de kivétel is van. Ezzel kezdjük.
1./
I. szimfónia
2. tétel. Az első téma fugato feldolgozással indul. A következő
példákhoz viszonyítva ez a feldolgozás végtelenül egyszerű.
2./
III.
szimfónia 2. tétel. Ebben a tételben egy gyászinduló kerül
feldolgozásra, mely a „C” tömbben hangzik el. A témához olykor állandó
ellentéma és ellenpont is társul. (Hamarosan az ellenpont is ismertetésre
kerül.) Hatása szuggesztív, megrendítő, akár a görög sorstragédiáké. A fúga
kidolgozását Beethoven rendkívül magas művészi fokon valósította meg. Egy
szóval is jellemezhető: lenyűgöző!
3./
III.
szimfónia 4. tétel. Sok magyarázat a továbbiakban talán már nem is
kell. Ennél a feldolgozásnál is van ellenpont, a vonósokon halljuk.
4./
III.
szimfónia 4. tétel. A feldolgozás módja ennél a példánál ún. művészi szerkesztésű kettősfúga.
5./
VII.
szimfónia 2. tétel. Itt is van ellenpont, a gyorsmozgású hegedűk
játsszák. A feldolgozás pianissimóban indul és hatalmas fortissimóban éri el a
tétel egyik csúcspontját. A bemutatón a korabeli hallgatóság ezt a tételt
megismételtette.
6./
IX.
szimfónia 1. tétel. Ez a zenei rész a kidolgozás III. tömbjében
található; fugatónak indul, de hamarosan csak egy motívum marad a felszínen
(három hangból áll). A zenei szövet a polifon hangzás és szerkesztés
minden gazdagságát felvonultatja, ötvözi. A ritmika megoldásai külön oldalt
igényelnének. Beethoven itt egész zeneszerzői pályájának tapasztalatait
felhasználva komponál. Pándi Mariann zenetörténész ír erről sokkal szebben; az
idézetet lásd a IX. szimfónia elemzésénél!
Egyéb
1./
Dallambővítés. – Először egy részletet hallgatunk meg a IX.
szimfónia 3. tétel „A” tömbjéből, ahol a lassú dallamív
egyes részeit Beethoven más hangszereken megismétli. A dallam hegedűkön
hangzik, a rövid ismétlés a kürtökön hangzik el. (Négy esetben kerül erre sor,
fel fogjuk ismerni!)
2./
A dallam visszhangszerű ismétlése. (echo hatás) – Ez a példa nem dallambővítés,
hanem visszhangszerű ismétlése az elhangzott melódia részletnek. (A barokk
zenében gyakrabban alkalmazták.) Ebben a példában alighogy elhangzik a dallam
egy rövid részlete, a basszusban, mintegy visszhangszerűen azonnal
ismétlésre kerül, mielőtt befejeződne maga a dallamrészlet. A legtöbb zenei
stílus él vele, nemcsak a komoly zenében, hanem a „könnyű zene” minden ágában.
A példa a IV. szimfónia 1 tétel expozíciójából való.
Fermata
Fermata
(e: fermáta) ol, jelentése: korona, zene –
félkör alakú jel, benne ponttal, amely a hang, illetve a szünetjel időbeni
értékét meghosszabbítja; a hosszabbítás időtartamát az előadóművész, illetve a
karmester határozza meg. A kottában alkalmazott jelölése: d
Gondoljunk
a sors-motívumra. (R.Wagner külön is felhívja a karmesterek figyelmét, hogy a
negyedik hangot jó hosszan kell kitartani!)
A
fermata szerepe, hogy megállítsa, valahogy gátat emeljen a zene gyors
folyamatának (használják még az eltorlaszolás szavat is), egyben jelzi, hogy
valamilyen fordulat, változás következik be a zene menetében; főként lezáró,
kadenciális menetekben fordul elő.
Hallgassunk meg három
példát!
1./
IV. szimfónia 2. tétel, kóda.
Ebben
a példában a fagott szólója után, minden átmenet nélkül fortissimóban
folytatódik a zene, ami egy félelmetes, harsány disszonáns akkord tombolásához
vezet, s azt követi a fermata.
2./
II. szimfónia 4. tétel, kóda.
Egy
motívum ismétléseit halljuk, amelynek végén halljuk a fermátát. S ami még
Beethovenre vall, egy parányi zenei ötlet: a fermátát pianissimóban is
megismételteti.
3./
VIII. szimfónia 1 tétel kóda.
Ebben a példában a fermata alapvető szerepét tapasztalhatjuk
(előzőekben írtam róla), nemcsak dinamikai váltás történik, hanem változás áll
be a tempóban is. A fermata után átvezető zenei anyag szerepel a bejátszásban.
Egy észrevétel: a barokk zenében, a zenemű lezárásakor tapasztalhatjuk (pl.
Bach orgonaműveiben), hogy rendkívül hosszú akkordok hangzanak el. Miért? Mert
a barokk zene dallama folyamatos, véget nem érő; ritmusa kevésbé változatos, a
zene menetében nincsenek komolyabb hangsúlyok, ezért oly hosszan kitartottak a
kadenciális részben a lezáró akkordok. (Ezek nem fermáták!)
Ellenpont
Latin
szó /contrapunctus/ - /kontrapunkt/: olyan többszólamú szerkesztés
(polifónia), ahol az egyes szólamok önálló melodikus mondanivalóval
rendelkeznek. Az elnevezés a punctus contra punctum-ból származik (am. kottafej, kottafej ellenében). A kifejezés a XIV. század óta
használatos.
Érdekes
még Tinctoris meghatározása 1477-ből: olyan szabályozott és értelmes együtthangzás, amely egy szólamnak más
szólammal egy időben való vegyüléséből ered.
Kontrapunktnak
szokás nevezni magát az ellenszólamot is. Az ellenponttan a zeneszerzéstan
egyik ága. Napjainkban is tanítják Palestrina, Giovanni Pierluigi da
(1525-1594) „szigorú” kontrapunktját. Hatszólamú miséi a zeneirodalom „örök”
értékeihez tartoznak. Életét, munkásságát az egyházi zene szolgálatába
állította. (Természetesen világi műveket is alkotott.)
Elnézést,
ha egy kicsit zenetörténeti voltam,
ennyit azért nem árt elolvasni az ellenpont tudományáról, most pedig a példák
következnek. Ezek már sokkal élvezetesebbek, mint az elmélet.
1./
II.
szimfónia 1 tétel bevezető 3. szakasz.
A
zenei téma a mélyvonósokon szól, míg az ellenpontot a hegedűk adják; rövid időn
belül felcserélődnek a szerepek.
2./
II.
szimfónia 1 tétel kidolgozás 1 szakasz.
Remélem
ismerős a fülünknek a most következő példa, mert a Motívumszövés – a 6. pontban
szerepelt, fentebb. Most az ellenpont meneteire figyeljünk, amit a hegedűk
játszanak.
3./
III.
szimfónia 1 tétel kidolgozás „A” tömb.
Talán
a legszebb példa. A kidolgozás első tömbje pianóban indul és egy motívumhoz
ellentéma társul a hegedűkön. Nem várt folytatás következik, mert forte
hangerővel a mélyvonósokon megjelenik a tétel első témája (főtéma), melyhez
szintén ellenpontot játszanak a hegedűk. Rövid megtorpanás után (átvezetés)
ismétlésre kerül a részlet.
4./
III.
szimfónia 1 tétel kóda előkészítő szakasz.
Ez
a példa igen hasonló az előzőhöz. A hangerő lényegesen visszafogottabb. Az
ellenpont ismét a főtéma dallamához kapcsolódik, tempójában gyorsabb,
ritmikájában változatosabb.
5./
III.
szimfónia 1 tétel kóda lezáró szakasza.
Harmadszor
is ugyanazt halljuk, de másképpen; a lehető legszebben. Minden további
magyarázat felesleges, csupán élvezni, gyönyörködni kell Beethoven
muzsikájában.
6./
III.
szimfónia 4. tétel „A” tömb.
A
zenetörténet azt vallja: Beethoven III. szimfóniája mérföldkő a zeneművészet történetében.
Valami grandiózus. Az első költői tartalmú szimfónia. A szimfóniák szimfóniája.
Ami a példát illeti: a szó kevés, elég, ha hallgatjuk, „hallgathatjuk”.
Bevezetés
A
klasszikus zenében, kezdetben, általános gyakorlat volt, hogy a szimfónia első
tétele előtt rövidebb-hosszabb bevezető zene hangzott el, mikor mit igényelt a
zenei anyag. Haydn rendszeresen alkalmazott bevezető zenét, Mozart is, de
Beethoven már csak az I. II. IV. és a VII. szimfóniájához írt bevezető zenét.
A
bevezető zene (introduktio), egyrészt tehát maga a korabeli gyakorlat
volt (a 17-18. században szonáták allegro főtételt bevezető lassú zenei
részét is így nevezték!/; másrészt, zenei
szempontból, előkészítette a hallgatót a zene befogadására, előkészítette a
szimfónia, illetve az első tétel bevezetését, a téma belépését.
Egy
hasonlat: Az ókori Görögországban, a retorikai elmélet hangsúlyozottan
ajánlotta, hogy a szónok, a bevezető részben, az első mondataival, megnyerje a
hallgatóság jóindulatát (captatio benevolentiae – e:
kaptáció benevolencié).
A
fentebb említett szimfóniák elemzésénél részletesen tárgyalásra kerülnek a
bevezető zenék, ezért most kivételesen egy rövid bevezetőt hallgatunk meg (mindössze
6 ütemből áll, az ütemeket zenekari szünet is érzékelteti), mely az I. szimfónia 4. tétele előtt szerepel. A muzsika
egy kissé teátrális, sejtelmes; nem tudhatjuk, mi következik, csak amikor
elhangzik a tétel első témája, mely ugyancsak gyorsmozgású.
Lezárás
Lezárás
alatt általában azt értjük, amikor valamilyen folyamat, vagy eljárás lezárul,
befejeződik, a végéhez ér. A fogalom a zenében is pontosan ugyanezt jelenti. A
zeneszerző a tétel végén lezárja a zenei folyamatot, de lezárhatja magát a
témát is. A zenei anyag lezárása nem igényel dallamosságot, különösebb
tartalmat; akkor szép, ha kellően illeszkedik a korábbi zenei anyaghoz,
hangzáshoz, ritmikához, stb.
Néhány példát hallgatunk
meg!
1./
I. szimfónia 1. tétel – Ebben a tételben
Beethoven lezárja a témákat.
Először
az első téma lezárását hallgatjuk.
Az
első téma kétszer hangzik el, és egy kis motívumszövés után rögtön kezdődik a
lezárás, majd dübörgő akkorddal, minden átmenet nélkül, azonnal folytatódik az
átvezetés – témának is beillő – zenei anyaga.
2./
I. szimfónia 1 tétel.
A
második téma lezárását hallgatjuk.
A
második téma szintén kétszer hangzik el, utána a lezárás következik, igen
energikus hangzással; a végén egy kicsit beleszaladunk az átvezetés zenei
anyagába. (Nemsokára ismertetésre kerül.)
3./
IV. szimfónia 4. tétel. A tétel lezárását
hallgatjuk.
Kezdetben
a zene közepes hangerőn halad, majd rövid időn belül fortissimóba jut, kezdődik
a lezárás. Záró akkordok után a hangzás váratlanul pianissimóra változik, majd
átmenet nélkül ismét fortissimóba vág, s befejezi a lezárást. (Mint ahogy
korábban megállapítottuk: a dinamika legfőbb jellemzője az ellentét!) Itt
kivételesen (vagy inkább tudatosan) ellentét van a tempóban is! Erre is
figyeljünk!
4./
VIII. szimfónia 1 tétel lezárása.
Fokozatos
crescendo után kezdődik a lezárás, természetesen fortissimóban. A folytatásban
a három dübörgő akkord pianissimóra változik, témafogyasztás történik,
természetesen pianóban, a lezárás sem lehet dübörgő, hangzatos; a lezárás
befejezése csendes, megnyugtató.
5./
IX. szimfónia. A szimfónia lezárása.
A
IX. szimfónia – mondhatjuk úgy: nagylélegzetű –, időben is hosszabb, mint
bármelyik Beethoven-szimfónia, s ehhez méltó a befejezése, lezárása is. Részt
vesz benne a kórus és az egész zenekar. Minden más magyarázat felesleges!
Átvezetés
Átvezetésnek
nevezzük azt a zenei anyagot, ami az első és a második, illetve a második és a
záró téma között van, továbbá az expozíció és a kidolgozás, a kidolgozás és a
reexpozíció, a reexpozíció és a kóda között van, található. Beethoven
átvezetést alkalmaz pl. az V. szimfónia 3. és 4. tétele között, a VI. szimfónia
3. és 4. valamint 4. és 5. tétele között. Az átvezetés olykor el is maradhat.
Miért
van átvezetésre szükség?
Mint
tudjuk, az expozícióban alapvetően három zenei téma hangzik el. Ha ezeket a
zeneszerző egymás után mutatná be, az sértené a zene folyamatosságát, szép
hangzását, a tétel egységét, s nem utolsó sorban, sértené a művészet
elveit.(Gondoljunk például a festészet szín-átmeneteire.)
A
természetben sem váltja fel az éjszakát egyik pillanatról a másikra a
világosság, s fordítva: a világosságot fokozatosan váltja fel a sötétség. S
milyen változatos szavaink vannak rá: esteledik, alkonyodik, sötétedik,
szürkül; hajnalodik, pirkad, dereng, stb.
Ismét
a retorikát hívom segítségül. Mindenki tapasztalhatta, hogy gyakran problémát
jelent, ha fogalmazás közben egyik mondatról a másikra kell áttérni; egyik
gondolatról a másikra kell váltani, s azt
szavakba, mondatokba önteni. Nem mindegy, hogy valaki hogyan oldja meg a
gondolat lezárását, s miként kezdi el a másik gondolat kifejtését. A megoldás
akkor szép, ha az áttérés zökkenőmentes. Észre sem vesszük, hogy megtörtént. A
megoldás akkor szép, ha szellemes, ha frappáns, ha az áttérés egyaránt
szolgálja az előző mondatot, illetve gondolatot, egyúttal a következő mondatot,
illetve gondolatot.
Minden
megoldás más- és más. Lehet rövidebb, hosszabb; lehet egyszerű és bonyolult, s
persze van nyakatekert is.
Zenében
sem könnyű a feladat! Természetesen a szimfónia-tételek elemzésekor, szinte
minden esetben jelzem az átvezetés tényét, sőt az informatikai folyamatábra
alatt az átvezető zenei anyag kezdő időpontját, s még egyéb magyarázatok is
vannak.
Mindezekre
figyelemmel példák bemutatása, tanulmányozása nem volna célszerű. Nem volna
célszerű azért sem, mert most még nem ismerjük a jelölési rendszert, amellyel a
zenei szerkezetet leírtam, magyaráztam. Igen részletes magyarázat és
szemléltetés található a VI. szimfónia 5. tételében, az első és a második téma
közötti átvezető rész zenei anyagát illetően, LÁSD OTT!
A
klasszikus zene jellemzése
Hallgassunk
meg egy rövid részletet Beethoven: III. Leonóra nyitányból. Ez a nyitány a
Fidélió című operájához kapcsolódik. Nyilvánvaló, hogy a megértés teljesebb,
mélyebb, ha elolvassuk az opera történetét, cselekményét, netán meghallgatjuk
az operát. (Hangversenykalauz, Operák könyve).
Az
elhangzó zenei részlet (mindössze másfél perc) szavakban elmondható tartalma
(megfogalmazásomban):
A
börtönben ártatlanul raboskodó államfogoly számára elérkezik a szabadulás
pillanata:
o
először halk, bizonytalan ritmusú,
csendekkel megszakított zenét hallunk, ami a börtön sötét, fojtott légkörét,
reménytelen hangulatát érzékelteti,
o
rövid idő után, a vonósokon száguldó
futamok (hegedűk, másodhegedűk, gordonkák, nagybőgők) a feltáruló börtönajtón
beáramló napfényt, napsugarakat jelképezik,
o
amit a szabadulás
mámorító, önfeledt pillanatai, az ujjongó öröm, a lélek határtalanul
áradó érzései követnek, természetesen a zene nyelvén megfogalmazva.
Számomra ez a rövid részlet jellemzi legjobban a klasszikus zenét,
mely mindössze négy szó:
félelmetes lendület - elan terrible
diadalmas sugárzás - eclat triomphal
Az igazsághoz tartozik, hogy ezt a négy szót először egy francia
zeneszerző – Gossec, F. J. (1769-1868) – alkalmazta a francia forradalom
zenéjére. A Beethoven-szimfóniák hallgatása bizonyára meggyőzi a tisztelt
hallgatót arról, hogy a klasszikus zene jellemzésére is ez a négy szó a
legalkalmasabb.
Beethoven zongora-szonátáiban is rendre megtaláljuk a „félelmetes
lendület”-nek megfelelő tempót. Például: Opus 31 No
3 IV. tétel – tempóelőírás: Presto con fuoco /tüzes gyorsasággal/.
Tárgymutató
echo /e:ekhó/ gör-lat – visszhang, akusztika: vmely felületről
visszavert hanghullámok hangzását jelenti; zene: formatani értelemben –
ugyanazon zenei gondolat halkabb megismétlését jelenti /echo-hatás/,
alkalmazása a barokk zenében volt gyakori; orgonán ismert még az Echomű, mely
egy elkülönített sípcsoport /oldalt vagy mennyezeten/, hogy az echo-hatás minél
frappánsabb legyen, « vissza
epilógus, gör-lat
– utószó, utóirat; befejezés, utójáték; zenei záróformula neve, « vissza
expozíció, lat –
kiállítás, bemutatás szóból; a zenei forma kezdete, amelyben a zeneszerző
bemutatja a zenei témákat (Lásd bővebben a formatannál!), « vissza
polifon, gör –
többszólamú, többszólamúság; polifónia – olyan többszólamú zeneszerkezet
neve, amelyben a szólamok önálló dallamvezetésűek; ellentéte a homofónia
(görög értelme: „a hang azonossága”(együttesben ugyanazon hang/ok/ éneklése),
mely eredetileg tisztán egyszólamú zenére vonatkozott, «
vissza
retorika, gör-lat
– szónoklattan, a szónoki beszéd elmélete; eredeti jelentése: a szónoklás
gyakorlati tudománya « vissza
staccato, /e: sztakkátó/ ol – rövid, szaggatott előadásmód;
jele a hangjegy felett levő pont, « vissza