A III. Szimfónia elemzéséhez tartozó diavetítés anyaga a letöltés gombra kattintva menthető a számítógépre.
A „Harmadik_szimfonia.rar” fájl tartalmának kicsomagolása után, a bemutató a
PowerPoint program segítségével tekinthető, hallgatható meg.
Elemzés előtti ismeretek (eroica)
Beethoven ezt a szimfóniát az 1803-1804. években írta.
Az eredeti kotta első lapjára, felülre a Bonaparte nevet, alulra pedig saját
nevét írta. Feltehetően nagy hadvezérnek és államférfinak tartotta, ám amikor megtudta,
hogy Napóleont, Bonaparte (1769-1821), 1804. május
18.-án császárrá koronázták, új címet adott a szimfóniának: Szimfónia Eroica.
A Zenei Lexikon az Eroica szónál a következőket írja: „Simfonia Eroica composta per festeggiare il sovvenire di un
grand Uomo – Hősi szimfónia egy nagy ember emlékének
megünneplésére.” – Beethoven III. szimfóniája.
Mit jelent maga a szó, eroica?
– ol – hősi, hősiesen; zene – hősi
pátosszal (adandó elő).
Minden kommentár nélkül idézem a Zenei Lexikon
Beethoven életrajzában előforduló mondatot: „Beethoven
az élet útjainak nem az a meggyőződéses vagy önmegadó vándora, aki – mint Bach vagy Mozart – az elébe szabott mindennapi hivatás munkájában oldja meg a
problémák óriását és oszlatja szét (anélkül, hogy látná) a magány roppant
árnyékát. Beethoven „látott” és hősiesen küzdött; ezért valóban az volt, aminek
a köztudat tisztelte: hérosz.”
Beethoven
a művet pártfogójának, Lobkowitz
hercegnek ajánlotta, míg az első nyilvános bemutatója 1805. április 7.-én
történt, Franz Clement
vezényletével.
Ez a szimfónia alkotói korszakának második – úgy is
mondhatjuk: kiteljesedő – szakaszában keletkezett.
Beethoven
– szimfóniái közül – ezt tartotta a legjobbnak. Minőségi ugrás munkásságában.
Az első költői tartalmú zenemű. Harminchárom éves ekkor. Egy alkalommal,
1802-ben így nyilatkozott meg: „Nem vagyok megelégedve
eddigi műveimmel. Mától új útra térek.”
Mit mondott Rossini,
Gioachino Antonio (1792–1868), amikor Bécsben, 1822-ben
meghallgatta a szimfóniát? – Egyetlen szót mondott:
„Bámulatos!”
Nem árt tudni azt is, amit Beethoven mondott egy
alkalommal: ”Fáradt közönség elébe nem való!” Ma különösen próbára teszi a hallgató figyelmét. Időtartama
általában 60 perc. /Függ a karmester tempóvételétől is!)
A III. szimfónia Beethoven legnagyobb jelentőségű
remekműve. A zeneművészet történetében olyan, mint Michalengeló Dávid-szobra (1504),
a szobrászművészetben. A szimfóniával új lap, új fejezet kezdődik a
zenetörténetben.
Az I. tétel elemzése.
A tétel műformája: szonátaforma.
A tétel tempójelzése: Allegro con brio, ütemjelzése: 3/4
I. Expozíció
Az expozíció a teljes
zenekaron felhangzó két váratlanul felcsattanó akkord-ütéssel
kezdődik.
Az első téma két
részből áll.
a/ Az első
rész gordonkákon hangzik, nem tekinthető befejezett dallamnak, ez a tétel főtémája.
b/
A második rész a hegedűkön hangzik, nem szerves
folytatása az első rész dallamának.
Újra elindul a főtéma, motívumszövés követi, és rövid
átvezetés után ismét a főtéma jelenik meg a teljes
zenekaron, de ezúttal is elmarad a „kiteljesedés”.
Újabb átvezető részben Á (témának is beillik!) halljuk
az úgynevezett „dolce-motívumot”,
négyszer ismétlődik, melyhez a gyors ritmusú „hegedű-figurációk” csatlakoznak, majd „uniszónó-menetekkel”
lezárásra kerül ez a rész. ( dolce)
A szonátaforma szabályai szerint a második téma következne. Szabolcsi
Bence zenetudósunk szerint nem igazi második témáról van szó, csupán „elégikus utóhang” -ról,
ami ismétlődik; szintén befejezetlenséget, lezáratlanságot érzünk.
Átvezető rész után, a főtéma ritmikai variánsa
következik, ami lezárásra kerül,
majd hat disszonáns akkord-ütés hangzik el a zenekaron.
A zárótéma
fájdalmat kifejező muzsika – a hegedűk és a fuvolák
játsszák –, melyhez lezáró rész tartozik, és az elhangzó
négy zenekari akkord most már az expozíció lezárását is jelenti.
Miután már jól megismertük az expozíció anyagát
(többször is meghallgattuk az egyes zenei részeket), folyamatos hallgatása során
figyeljünk fel a következőkre:
§
A zenei szerkezet
nem felel meg a formatan előírásainak.
§
A zenei
alapgondolat nem fejlődik témává.
§
Nincs igazi
második téma, nincs határozott záró téma.
§
Az expozícióban
elkezdődik valami, de nem fejeződik be.
Észrevétel: Bár
Beethoven előírta az expozíció bemutató sorának ismétlését, a mai előadói
gyakorlat eltekint tőle. Ennek több oka van, melyet most nem volna célszerű tárgyalni.
II. Kidolgozás
A kidolgozás négy zenei tömbre oszlik, ezeket Lorenz, A.O. (1868-1939) német zenetudós elnevezése
alapján A, B, C- és D betűkkel jelölik.
„A” tömb
tartalma:
A dolce-motívumok
ismétléseivel kezdődik, melyhez egy hét hangból álló, felfele törő, „ellentpont-motívum”
társul.
Majd a vonósokon
halljuk a főtéma moll variánsát, (az
ismétlés a basszusban komor hangszínben történik), melyhez felülről lefele haladó gyorsmozgású „hegedű-figuráció”, társul, amit lezárás követ.
” B”
tömb tartalma:
Szintén a dolce-motívum
ismétléseivel kezdődik, ahol egy szaggatott ritmusú ellentéma is megjelenik. A zene egyre energikusabb lesz, a
dinamika erősödik, a feszültség nő; erők egymásnak feszülését érezzük, melynek
végén már csak akkord-tömegek vannak jelen. A kidolgozási rész neve: energikus szakasz.
A szakasz végén a zene elviselhetetlenné válik, mert disszonáns csúcspontra fejlődik, melynek
feloldása a C/ tömb elején következik be.
„C”
tömb tartalma:
A feloldás a második téma, mely rögtön ismétlésre kerül. A
formatani előírások ellenére, itt a kidolgozási részben hangzik el, rendkívül
bensőséges, érzelmes dallam, a főtéma igazi társa, később már csak a kódában halljuk.
A folytatásban a főtéma
basszus-variációi következnek.
Ezután újra a második téma hangzik el, s annak motívumszövései.
„D” tömb tartalma:
A főtéma gazdag
hangszerelésben jelenik meg, többször ismétlődik. Nemsokára elérjük a
kidolgozás csúcspontját (Ez nem azonos a tétel csúcspontjával!), majd téma-fogyasztás történik, – a zenekar elcsendesül, már csak a
hegedűk vannak jelen, pianissimóban, amikor a kürtön váratlanul felhangzik a főtéma, majd egy zenekari forte zárja be a „D” tömböt, egyben a kidolgozási részt.
III. Reexpozíció
A „D” tömb végén megszólaló kürt „bejelenti”:
következik a reexpoziciós rész. Zenekari forte után az első téma hangzik el. A
folytatásban a főtéma elnyeri kerek, lezárt változatát. Előbb a kürtön, majd a fuvolán
halljuk megszólalni, de úgy érezzük, még mindig nem a végleges, nem a befejező
változat hangzott el.
Ezt követően megismétlésre kerül az expozícióban már
megismert zenei anyag, kissé rövidítve. A különbséget a folyamatábrán láthatjuk.
Lásd 7-es számú dia!
IV. Kóda
A kóda két részre tagolható.
1. Előkészítő szakasz
A főtéma ismétléseivel indul. Halljuk pianó- és forte hangerőben is.
A folytatásban, a pianóban hullámzó főtémához ellentéma-figuráció
társul, melyet a második téma és ismétlése követ. Majd az ellentéma-figuráció bukkan elő egy
pillanatra, ám rögtön fogyasztásra
kerül.
Ezt követően a főtémát halljuk (dallama az időben nyújtott!).
2. Lezáró szakasz
A főtéma elnyeri kerek, lezárt, most már kiteljesedett
dallamát (először a kürtön, majd fúvósokkal megerősítve), de még mindig úgy érezzük:
nem a végleges változatról van szó. A főtémához
ezúttal felfele haladó hegedű-figuráció csatlakozik,
kétszer ismétlődik.
Ezt követően újra a főtéma ismétléseit halljuk, közben
a dinamika fokozatosan felerősödik, a zenekari hangzás egyre teltebb, amikor
újra elhangzik a főtéma, ami egyben a tétel csúcspontja.
Ez a változat a főtéma igazi, a
végleges, a befejező változata, erőt sugároz; teljes fényében ragyog. A tétel
minden zenei történése itt jut révbe, megoldásra, megnyugvásra, ami
egyben válasz a tétel elején elhangzó főtéma dallamára.
Ezt követően a lezáró rész ugyanúgy fejeződik be, mint
ahogyan a tétel indult: két zenekari akkorddal.
II. tétel
A tétel műformája: szabad szonátaforma.
A tétel tempójelzése: Marcia funebre
(Gyászinduló), Adagio assai, c-moll,
Ütemjelzése:
2/4
A tétel valójában öt szakaszra tagolható.
Az elemzés szakaszonként történik.
Az első - az expozició.
A második és a harmadik - a kidolgozás.
A negyedik -
a reexpozicíó.
Az ötödik -
a kóda.
Expozíció /első szakasz/
A tétel főtémája egy gyászinduló, mely két
változatban, két minőségben hangzik el, dallamuk sem egyforma.
Az első szakaszban a gyászinduló-1 ( Gy-1
)a vonósokon szólal meg, mely a folytatásban
a fúvósokon ismétlésre kerül. Ezt követően a Gy-1
utótagjának dallama hangzik el, új dallamformálással.
Majd átvezető részben a gordonkák gyászbeszédét halljuk, amit a Gy-1 moll
variánsa követ. Ismét a gyászinduló utótagjának dallamát halljuk, majd ismét
a moll variánst, és lezárásként az epilógust.
Kidolgozás
(A kidolgozás két szakaszra oszlik, de itt most a
második és harmadik szakasz elnevezést használom, ahogy előbbiekben írtam.)
Második szakasz. Először a gyászinduló világosabb színezetű, a
fájdalmat, a gyászt kevésbé éreztető változatát halljuk, ez a gyászinduló-2 ( Gy-2 ), amit zenekari forte, és a dobok
gyászbeszéde szakít meg. A folytatásban újra az elhangzott dallamot halljuk,
amit zenekari forte követ, és egy rövid átvezető rész zár le.
A Gy-1 c-moll hangnemben, míg a Gy-2 C-dúr hangnemben hangzik; utóbbi tehát kevésbé
érezteti a fájdalmat, a gyászt, mint a moll hangnem. (A korabeli zeneművészet a
c-moll hangnemet gyászosnak, a g-moll hangnemet metszően tragikusnak tartották.
/Utóbbi hangnemben Mozart két szimfóniát is írt./)
Harmadik szakasz. A Gy-1
dallamának elejével kezdődik, de
nem fejeződik be. Ezt követi a gyászinduló
utótagja melyhez ellentéma társul. E rövid harmadik szakaszt a téma és az ellentéma zenei feldolgozása
uralja. A feldolgozás módja: fugato.
A szakasz végén a mélyvonósokon az úgynevezett „basszus-menet” hangzik el, és
egy rövid átvezetés után kezdődik az újabb szakasz.
Reexpozíció /Ez a negyedik
szakasz./
A Gy-1 elhangzásával
kezdődik. Nem a teljes expozíció kerül megismétlésre, hanem annak lényege. A
folyamatábrán vessük össze a sorokat. A hangzás teltebb, a motívumszövések
összetettebbek, művészibbek; összességében rendkívül szuggesztív ez a zene.
Kóda (ötödik szakasz)
Előkészítő zenei szakasz vezeti be a Gy-2 szabad változatát, majd a gyászinduló utótagjának motívuma készíti elő a kóda
lezárását.
A Gy-1 újra elindul,
de dallama többször is meg-megszakadva jut el a befejezésig (Olyan, mint a fájdalomtól
el- elcsukló beszéd, zokogás). Végül, mint egy utolsó fájdalmas sóhajtás, a
teljes zenekar zárja be az ötödik szakasz, illetve a tétel végét.
III. tétel
A tétel formája:
Scherzo
A tétel tempójelzése: Allegro vivace, ütemjelzése: 3/4
A./ A scherzo témája
két rövid zenei részből áll.
Az első a hegedűkön
hangzó mormolás, nem más, mint a bevezetés.
A mormolás népies táncba torkollik, ami a téma
második részének felel meg.
A scherzo–téma, elhangzása után, rögtön ismétlődik. A
folytatásban új dallam, illetve téma nem hangzik el.
A scherzo muzsikája e téma, illetve motívumainak feldolgozásából
áll. Jellemzője: tréfás, derűs jókedvre hangoló, ugyanakkor energikus
muzsika.
B./ A középső rész a trió. Lírai hangvételű és a kürtökön hangzik fel. Egyetlen dallamból áll. A
feldolgozás hasonló, mint a scherzóban.
A./ A scherzo harmadik részében visszatér a scherzo–téma.
Ugyanezt halljuk, mint az első részben, de rövidített változatban, melyet rövid kóda zár le.
IV. tétel
A tétel zenei formája: nem lehet meghatározni, mert nincs benne első,
második, illetve zárótéma, hanem egyetlen táncos ritmusú dallamra és annak
basszusára épül. Jelölések: fődallam – D; basszus dallam – B.
A műformát –
ha mégis meg kell fogalmazni – így
lehet szavakba foglalni: „szabad építkezésű páros
variációk”, írja Bartha Dénes Beethoven kilenc szimfóniája című
könyvében.
A tétel tempójelzése: Allegro molto, ütemjelzése: 2/4
A tétel zenei anyaga: a fődallam és főként a basszus-dallam variációs feldolgozásaiból áll.
A tétel rövid bevezető zenéje dallamtalan, viszont
igen energikus, egyben teátrális. A bevezetés után a mélyvonósokon
pengetve hangzik el a basszus-dallam
(itt halljuk a legtisztábban!), mely rögtön megismétlésre kerül, majd rövid
lezárás közben és végén forte akkordok hangzanak el.
Ezután máris a basszus-dallam
első variációját halljuk, hegedűkön
felhangzó ellenpontozással; ez a rövid kis szakasz
ismétlésre kerül, majd a már ismert lezárás következik.
Ezután a basszus-dallam
újabb, második variációja
következik, melyhez szintén ellenpont
járul; ez a szakasz is rövid, rögtön ismétlésre kerül. Az ismétlés után jön a
jól ismert lezárás.
Figyeljünk fel arra is, hogy a lezárások – hangzásban,
ritmikában – mennyire illeszkednek, kapcsolódnak a témához, illetve
variációkhoz!
A folytatásban először hangzik el a kissé táncos
ritmusú fődallam, mely rögtön
megismétlésre kerül, egyúttal kiteljesedik a teljes zenekaron, majd a lezárás
következik.
Átvezető zenei rész után, érkezünk a basszus-dallam
ellenpontozott, harmadik variációjához,
ez fugató feldolgozású; ezt
követően a fődallam szabad variációja
következik, kétszer.
Újabb
átvezetés után, a basszus-dallam egy másik, fülünknek
ismerős, verbunkos muzsikát és ritmust idéző variációja következik, – elhangzása után lezárásra kerül.
A folytatásban fuvolán
a fődallamot halljuk, utána motivikus anyagot; majd a basszus-dallam tükörképe
hangzik el (ez az ötödik variációja), melyhez gyors hegedűfutamok
ellenpontot adnak.
Nemsokára csatlakozik hozzá a fődallam variánsa. A
feldolgozás módja: kettősfúga. A zenei szövet egyre gazdagodik, a dinamika
csúcspontra fejlődik, s egy hosszan kitartott fermáta figyelmeztet a szakasz végére.
Ezután a fődallam
méltóságteljesen lassú, lírai hangvételű
variációja következik. Ez a feldolgozás rendkívül bensőséges, érzelmes,
mely a vonósokon – gazdagabb hangszereléssel
– megismétlődik, majd a fődallam egy újabb variációja következik, mely
ritmikájában különbözik előzőektől, ismétlődik.
A folytatásban Beethoven a fődallamot a teljes zenekaron
szólaltatja meg, és a kürtök diadalmas zengésével a tétel csúcspontjára, és a
himnusz rangjára emeli.
Ezután motívikus anyag következik,
a zenekar elcsendesedik, az oboán és a hegedűkön új
motívum jelenik meg, később a hangzás
fokozatosan felerősödik, s a zene disszonáns
csúcspontra jut.
Ezt követően a hegedűk-fúvósok csendes párbeszédét halljuk, mely valójában a tétel lezárását
készíti elő, a hangerő fokozatosan elcsendesedik, már alig
halljuk, amikor teljes erővel elkezdődnek a lezáró zenekari akkordok.
S z a v a k b a n
A szimfónia mondanivalója valójában túlmutat az egyes
emberi nagyságon, nem „egy ember” életéről szól, nem „egy embernek” állít
emléket, hanem az egyed felett álló egyetemes gondolatokat közvetíti a hallgató
számára, s ez minden tételre igaz.
Gondoljunk arra is, hogy a szimfónia tételei önálló
karakterűek, tehát eltérő, különböző jellegű muzsikát jelent, ami
összeegyeztethetetlen „egy ember” személyiségével. Fontos, hogy figyeljünk a
tétel megnevezéseire, pl. I. tétel: Allegro con brio;
II. tétel: Marcia funebre,
stb.
A „mindenkori” küzdő emberről, a mindenkor élő
emberről, s embernek szól ez a zene. Arról a küzdő emberről, akinek számára az
etika és a saját lelkiismerete egyaránt azt parancsolja, hogy embertársai
javát, a szabadság, a demokrácia, a haladás ügyét – nem sorolom tovább –
szolgálja minden cselekedete.
Mindnyájan tudjuk, hogy vannak olyan művészeti
alkotások, amelyek ellenállnak az idő múlásának, értékük nem halványul a múló
időben, az örök jelenben léteznek, a mindenkor élő emberhez szólnak.
Mi most elégedjünk meg az eroica
szó jelentésével: hősi szimfónia, „… a hősiesség, a
hősi magatartás himnusza” – írja Bartha Dénes professzor.
A
zenekritikusok az I. és a II. tétel zenei hangulatának jellemzésére,
érzékeltetésére Michalengelo két szobrát is
megnevezték.
Az I. tétel: Dávid, a bibliai hős, aki legyőzte Góliátot; a II. tétel: Pieta.
(pieta – olasz szó,
jelentése: fájdalom – így nevezik a
szobrászművészetben a keresztről levett Jézus Krisztust ölében tartó és Szűz
Mária fájdalmát kifejező alkotást. Michelangelo három ilyen szoborkompozíciót
alkotott.)
I. tétel ( Dávid)
A tétel a küzdő emberről – homo luctator
–, a hősiességről, a hősi magatartásról szól; a küzdeni tudásról, az emberi
akaraterőről, a kiváló helytállásról. Szól az élet igaz értékeinek győzelemre
jutásáról, a tétel végén, a kódában. Alapvetően mégis
arról, hogy az életben mindenért meg kell küzdeni: az igazságért, a
szabadságért, a demokráciáért, az emberi jogok érvényesüléséért, a
boldogulásért, s talán még a boldogságért is. Küzdeni kellett Beethoven
idejében, s küzdeni kell ma is. Sokan vallják: az élet küzdelem. A zenében
kifejezésre jutó „küzdő ember” legjobban a kidolgozási részben van jelen.
Biztosan állíthatjuk: a zene tartalma, mondanivalója,
születése pillanatában éppúgy, mint napjainkban, ugyanúgy aktuális, ugyanúgy
igaz ma is. Ezért nem halványul értéke a múló időben, s a ma emberéhez ugyanúgy
szól, mint kétszáz évvel ezelőtt.
A küzdő embert sokszor éri csalódás, kudarc, meg nem
értés; mégis minden megpróbáltatást vállal a nemes cél, az igaz ügy érdekében;
nem téríti el semmilyen akadály. Ez is benne van az első tétel muzsikájában, mondanivalójában.
Mit jelent a tétel végén elhangzó főtéma megerősítő
válasza, változata? Az expozícióban először elhangzó első téma dallama – nevezzük
most első változatnak! –, a befejezésekor lefele halad; reménytelen,
pesszimista hangulatot sugároz.
A kódában szereplő ugyanezen
dallam, főtéma – nevezzük megerősítő változatnak! –, csupán egyetlen
hang megváltozása miatt bár, de új értelmet nyer. Ez a dallam csupa erő;
bizakodó, optimista hangulatot sugároz. Azt hirdeti: az emberi küzdelemnek,
erőfeszítéseknek mindig van értelme, eredménye. A küzdő ember végül elnyeri
embertársai tiszteletét, megbecsülését.
Lásd még 11. sz. dia!
A második
tétel
( pieta
)
Zenei tartalma: lassú, ünnepélyes gyászinduló. A
gyász, a fájdalom érzéseiről szól. Feltehető a kérdés: Létezhet-e olyan ember,
akit ne érintett volna a gyász, a fájdalom érzése, közeli vagy szeretett
embertársa elvesztése nyomán? Egyetlen választ adhatunk: Nem!
A zenetudomány képviselői ma sem tudják
egyértelműen megállapítani, hogy kinek a halála ihlette Beethovent e megrendítő
hatású gyászzene írására. A komponálás idején Napóleon élő
személy volt, személye szóba sem jöhetett. Mint tudjuk 1817-ben hunyt el Szt.
Ilona szigeten, hét évi fogság után.
A halál közös emberi sors, a földi élet
végét jelenti. A test megsemmisül, mert törvény, de valami megmarad. Mi, a mát
élő emberek azt valljuk: Egyetlen ember élete sem szűnik meg utolsó napjával,
életének értékei tovább élnek, túlmutatnak az elmúlás dátumán.
Valami új kezdődik, attól függően, hogy ki
mennyit tett, tehetett érte.
István király uralkodásának tetteit, mint
tudjuk, ezer év után is idézik.
Napóleon a történelem és a hadtudomány nagyjai
között él tovább.
Beethoven a klasszikus zene koronázatlan fejedelme
volt, s marad..
És amit kivívtak, egy élet heroikus
küzdelmei során, azok ma is hatnak, jelen vannak, s nemcsak a megemlékezések
évfordulóin.
Az elemzés során említettem,
hogy a gyászinduló-1 – Gy1 – a gyász, a fájdalom érzéseiről szól, míg a
gyászinduló-2 – Gy2 – a fájdalomból erőt merítő, felemelő érzéseket
közvetít; növeli elszántságunkat az élet küzdelmeihez.
Szabolcsi
Bence zenetudósunk írta erről a
tételről, helyesebben a zene mondanivalójáról, üzenetéről: „…ez a tömör gyász is csupa élet
és erő. Így csak az sirat, aki nagyon érzi az élet izét, aki erősebbnek tudja
magát a halálnál.”
S talán szól még valamiről, amit úgy hívunk: megdicsőülés.
Harmadik tétel
Beethoven már a II. szimfóniájában scherzo elnevezést
használt, határozottan elvetette a menüettnek táncot idéző hangulatát, melyet
nem tartott méltónak a
klasszikus szimfónia épületébe.
Számára a scherzo a gondtalan jókedv, a tréfa, a derű,
a szellemesség, emberi lényünkhöz közelebb álló, mint pusztán maga a tánc.
Voltak, akik azt javasolták, hogy a szimfóniából csak
az I. és a II. tételt kell játszani. Voltak, akik azt javasolták, hogy fel kell
cserélni a III. és II. tételt, mivel a scherzo hangulata nem illeszthető
esztétikailag a gyász hangulatához.
Beethoven nem így gondolkodott, és a gyász hangjai
után scherzót illesztett a szimfónia épületébe. Miért? Nem tudhatjuk
bizonyosan.
Én így vélekedek: emberek vagyunk, egyformán ér
bennünket öröm és bánat. A költő is így vall e kérdésben: „Mindig szép az élet, ha simogat, ha sújt./Ma véresre korbácsol, de
holnap tán balzsamot nyújt.”
A kor filozófusa is hasonlóképpen gondolkodott, amikor
azt fejtegette, hogy a gyászban is mértéket kell tartani, mert a túlzott bánat
az élet ellen fordul, s nem természetes.
Ma már teljes mértékben elfogadott a vélekedés, hogy a
gyász hangulatát felváltó scherzo igenis alkalmazható a szimfónia épületében.
Az ellentmondás látszólagos, s megfér egymás mellett a gyász hangulatát követő
szellemes tréfa, jókedv, mert hozzátartozik az élet realitásaihoz.
Negyedik
tétel
Mint ahogy az opera „velencei korszakában” a
nézőközönség elvárta az opera cselekményének „lieto fine” – szerencsés
végkifejletét, a szimfónia-irodalomban is gyakorlattá vált, hogy a befejező
tétel nem lehet drámai, zenében sem lehet az előző három hangavételével rokon,
hanem valami más. Ez a valami pedig feloldása az előző háromnak, ma úgy
mondanánk angolul: happy day.
Ez a negyedik tétel is jól példázza az előzőekben
írtakat, mert alkalmazkodik a kor művészeti elveihez, alkalmazkodik a szimfónia szerkesztési-, tartalmi követelményeihez. Nem
hordoz súlyos mondanivalót, hanem problémáktól mentesen fejezi be a szimfóniát.
Többen úgy értelmezik, hogy ebben a tételben Prométheusz,
a mitológiai hős került megzenésítésre. Beethoven 1801-ben komponálta a Prométheus teremtményei c. balettet, melyet „hősi allegórikus balett-nek” nevezett.
(Allegória).
Bekker, Paul (1882-1937) német zeneíró és kritikus úgy
vélte, hogy Beethoven szemében a fáklyavivő Prométheus
is hős /hérosz/; a világosság, a művelődés, a felvilágosodás hőse. Egészen
bizonyosra vehető, hogy Beethoven közel érezte egyéniségéhez, muzsikájának
mondanivalójához a mitológiai „hőst”, Prométheuszt.
prometheus gör - a.m. előrelátó, gondoskodó
A görög mitológiában szereplő személy,
aki az emberi nem boldogítására lelopja a tüzet az Olymposról,
ezért Zeus megbünteti; a Kaukázushoz láncoltatja,
ahol egy keselyű folyvást tépdesi újra meg újra kinövő máját.
Aischylos görög drámaíró háromrészes trilógiát
írt, melynek első része, a Leláncolt Prometheus maradt fenn, melyben az
emberiség nagy jótevőjének, a kultúra hős mártírjának rajzolja.
A képzőművészet főleg bűnhődését és
megszabadulását szerette ábrázolni.
A mitológiai történet részletesebb és más
tartalmak is vannak; itt most a lényeget próbáltam megadni.
(Révai Lexikon, XV.
Kötet, 714. oldal, 1922.)
Tárgymutató
Itt és most indokoltnak tartottam az eroica szó jelentésének
kibontását, ahogy azt az Idegen Szavak Szótárában, a Zenei és az Esztétikai
Lexikonban olvashatjuk.
allegória gör-lat – az
irodalmi kifejezéstől eltekintünk: műv: erkölcsi
eszmének, elvont fogalomnak megszemélyesítése, érzékelhető képben való
ábrázolása
< vissza
dolce ol –
lágyan, gyengéden < vissza
eroica
ol – hősi, hősiesen; zene – hősi
pátosszal (adandó elő) < vissza
eroico ol – a.m. hősi,
hősiesen; hősi pátosszal (adandó elő)
heroikus
gör-lat – hősies, bátor
hérosz gör-lat – 1./ a görög mitológiában: félisten; 2./ hős
heroikusság
(gör
hérosz: „hős”): esztétikai minőség; a fenség egyik megnyilvánulási
formája, amely valamilyen különleges erkölcsi vagy fizikai erőkifejtést,
hősiességet, állhatatosságot, önfeláldozást igénylő emberi tettben ölt testet.
A kategória értelmezése ellentmondásos: formális
felfogásban negatív, társadalomellenes cselekedeteket is nevezhetnek
heroikusnak. Természetesen a történelmi fejlődés, a haladás irányába mutató
cselekedetek minősíthetők elsősorban heroikusnak.
Mivel a heroikus tettek gyakran önfeláldozást
követelnek, a pozitív heroikusság gyakran összefonódik a tragikummal. A hősi
tettek tragikumának azonban mindig optimista színezete van, mert a hős bukását
igazolja annak az ügynek a győzelme, amiért életét áldozta.
A heroikus tettek művészi, irodalmi, képzőművészeti
ábrázolásának problematikája a pozitív hős ábrázolásának mikéntjével
kapcsolatos: lényege az árnyalt, valószerű, romantikus túlzásoktól mentes
felfogás érvényesítése.
A
zenében a különösen az
emelkedett, dinamikus, uralkodó jellegű zenei témát nevezik heroikusnak.
Szigeti József
okfejtése szerint: „…a tragikus hős mindig a
legnehezebb konfliktusok útján, a tragikum szelétől érintve halad a győzelem
vagy a bukás felé, de akár győz, akár elbukik, mindenképpen dicsőség ragyogja
körül alakját.”
Az itt látható kördiagram
szektoraiban Szigeti József (1921 – filozófus, esztéta, a következőképpen
helyezi el az esztétikai minőségeket:
A fenség
szót, illetve fogalmat Arisztotelész még nem használta, a középkorban figyelmen
kívül hagyták, míg a felvilágosodás gondolkodói érdeklődéssel kutatták.
Néhány véleményt idézek.
Pszeudo-Longinosz önálló művet szentelt a szó elemzésének. Szerinte a
fenség a szépség legmagasabb rendű fajtája, melynek fő forrása a nemes emberi
szenvedély, a lelki nagyság; hatásának lényege pedig a hirtelen és közvetlen
lenyűgöző erő, amely ellenállhatatlanul magával ragadja a befogadót.
Gerard meghatározása
szerint a fenség leglényegesebb vonása a mindennapiság megszokott arányait
messze meghaladó nagyság és az egyszerűség.
Kant: a fenség az a nagyság, ami az emberi képzelet határait meghaladja.
Hegel: fenség a
vallásos-szakrális művészet uralkodó kategóriája, szemben a szépségközpontú
antik művészettel.
Az idézett vélemények alapján, és az ábrára tekintve,
láthatjuk, hogy a heroikus esztétikai minőség számos ponton kapcsolódik a
mellette elhelyezkedő esztétikai minőségekhez: tragikus, dicső; fenséges,
emelkedett.
szuggesztív ang(<lat) 1. sugalló, ösztönző 2. kényszerítő,
ellenállhatatlan hatású, elhitető erejű < vissza
Mindezek a kérdések bővebben az
Esztétikai Lexikonban olvashatók, tanulmányozhatók.