Az I. Szimfónia elemzéséhez tartozó diavetítés anyaga a letöltés gombra kattintva menthető a számítógépre.
Az „Elso_szimfonia.rar” fájl tartalmának kicsomagolása után, a bemutató a
PowerPoint program segítségével tekinthető, hallgatható meg.
I. szimfónia – C-dúr, opus 21
A szimfónia I. tétele
Adagio,
4/4 – Allegro con brio 2/2 - szonátaforma
I. Expozíció
Az
I. tétel muzsikáját rövid bevezető zene előzi meg (ez az Adagio);
szerepe: előkészíteni a tétel, az Allegro indítását. Rövid bevezető zene
szerepel a IV. tétel előtt is.
Az első téma könnyedén lendülő, ismétlésre majd egyik
motívumából lezárásra kerül.
Rendkívül energikus az átvezető rész zenéje, mely akár önálló
témának is beillene, ami szintén lezárásra kerül, s rögtön kezdődik →
a második téma, ami könnyed, játékos; először a fúvósok, majd a vonósok
adják elő; a téma másodszor is elindul, anyagából lezárásra kerül.
Az
újabb átvezető rész forte dinamikájú, majd a második téma moll változata a basszusban
jelenik meg.
Ezután
ismét fortissimóban hangzik el egy energikus átvezetés, majd rövid (szinte észrevétlen) záró téma után, lefele haladó rövid átvezetés az expozíció megismétlését
készíti elő.
A
szonátaforma szabálya szerint az expozíció – ún. témákat bemutató sora –
ismétlésre kerül.
II. Kidolgozás
A
kidolgozás három rövid szakaszra tagolható.
Mindhárom
szakaszban az első és a második téma egyes motívumainak feldolgozása szerepel.
1./
Az első szakaszban az első téma és
a második téma egy-egy motívumának összekapcsolása rövid kis periódust alkot, egy akkorddal
lezárásra kerül, s ami még kétszer ismétlődik. (Az első témából a staccató-motívum;
a második témából az ún. szinkópás-motívum szerepel a periódusban.)
staccato
- szinkópa
Ezt
követően moll-hangnemben folytatódik a zene és az első téma egyik
motívumának háromszori ismétlését halljuk.
2./
A második rövid szakaszban egy motívum négyszer ismétlődik.
3./
A harmadik szakaszban az első
téma kezdő motívuma kerül
feldolgozásra, ismétlésekre. Közben a dinamika fortissimóba jut, ez a tétel csúcspontja, majd három erőteljes
zenekari akkord után az átvezetés lassú, lefele haladó pár hangja jelzi, hogy a
reexpozíció következik.
III. Reexpozíció
A
visszatérésben az első téma erőteljesebb, a teljes
zenekar játssza, ismétlésre kerül, utána rövid kidolgozási rész következik. Elmarad az első és második téma közötti átvezető rész, míg
a második témától kezdődően a zenei anyag pontosan egyezik az expozíció
anyagával.
IV. Kóda
A
kóda két szakaszra tagolható, ahol a motívumoké a főszerep.
A szimfónia II. tétele:
Andante cantabile con moto 3/8 – szonátaforma
I. Expozíció
Az
első téma a klasszikus
zene rangjára emelt, táncot idéző menüett, mely fugató feldolgozású.
A második téma mintha az első
rokona lenne, ismétlése variációs formában történik. A folytatásban a téma utótagja (utótag) hangzik el, ami lezárásnak is tekinthető.
A zárótéma alaphangját az
üstdobon elhangzó ritmusképlet adja.
Az
expozíciót az első téma kvartlépése ( 1-4 )zárja le (Ez nem más, mint az elhangzó dallam
első két hangja!) (A kvartlépés tehát két hangból álló motívum; a szolmizációs
rendszerben dó-fá; kvart – a zenében az alaphangtól számított negyedik hang;
C-dúrban: c-d-e-f, a negyedik hang az f.- tehát c-f.)
A
szonátaforma szabályai szerint az expozíció bemutató sora ismétlésre kerül.
II. Kidolgozás
A
kidolgozási rész rövid, végtelenül egyszerű, mégis „klasszikus”. Bevezető
akkordok után a „kvart-motívum” ismételgetéseit halljuk. A szakaszt a vonósok, és a fagott
ritmikus lüktetése festi alá. Igen poétikus hatású.
A
folytatás is hasonló. A lüktető ritmus most az üstdobon
jelenik meg, a kidolgozási szakasz végén pedig egy kisebb csúcspontra emelkedik a dinamika.
III. Reexpozíció
Az
első témához először
a gordonkákon, majd a vonósokon ellenpont járul. A továbbiakban minden az expozícióval
megegyezően történik.
IV. Kóda
Először
az első téma hangzik el (most nem fugató),
ezután a téma egyik motívumát halljuk, majd annak, illetve a témának lezárását.
Ezután mintha újra indulna a kidolgozási szakasz muzsikája, ám a kürt hangjai után, lezárásra kerül a kóda, illetve a
tétel.
A szimfónia III. tétele: Menuetto
Allegro
molto e vivace, 3/4
ABA –
háromrészes forma.
A/ A kor zenei
gyakorlatát illetően ebben a tételben menüettnek kellene szerepelnie, ami
csupán nevében az, mert Beethoven valójában egy „modern scherzó”-t. komponált.
Tempója
rendkívül lendületes. Dallamvonala nem más, mint egy skálamenet. Elhangzása
után megismétlődik, majd a motívumok, a ritmika, a harmónia váltásaival
folytatódik a muzsika.
Folyamatábra
alkalmazása nem megoldható.
B/ Trió
A
trió, jellegét tekintve, a menüett kiegészítője; dallama „egy hangon” hangzik.
Ritmikája hasonló a menüettéhez. Mesteri és művészi a hangszerelés.
A
korabeli kritika így írt róla: „A trió leírhatatlanul édes hangzású.”
A/ Változatlanul
ismétlésre kerül a menüett.
A
tételt hallgatva figyeljünk fel
Ø a ritmikai, dinamikai váltásokra,
Ø a zenekari hangzás szépségeire, a hangszínváltásokra,
Ø a dallamból készített motivikus részletekre.
Figyeljünk
fel továbbá Beethoven zenei ötleteire, leleményességére, ahogyan
ahogyan
szegénységből gazdagságot varázsol.
Ezúttal
nem kell figyelni a folyamatábrát, nem kell gondolatainkat a zenei folyamatra,
történésre irányítani, csupán élvezni, gyönyörködni a muzsikában.
A szimfónia
IV. tétele
Finale: Adagio –
Allegro molto e vivace, 2/4
Szonátaforma
A
tételt rövid, lassú tempójú bevezető zene előzi meg, ez az Adagio, szerepe a tétel előkészítése. A zene hangzása kissé patetikus, ünnepélyes. Ezzel ellentétes
hangzású a tétel, illetve első témájának hangulata: a tempó gyors, élénk.
A
tétel zenéjét legjobban a kicsattanó, a szikrázó jókedv, mindenképpen a pozitív
életszemlélet szavakkal lehet jellemezni; Beethoven a zeneszerzői pálya elején
van. A zenei hangzás szárnyaló, tobzódó, elegáns; mondanivalójában súlytalan,
pontosan megfelelt az akkori főúri szalonok miliőjének.
I. Expozíció
A bevezető zene
hangulata várakozást keltő, komoly, ünnepélyes hatású, ám a belépő első téma dallama fürge, eleven
mozgású; játékos, táncos lendületű; jókedvre hangoló. Dallama egy felfele
haladó skála-motívum /az egész tétel uralkodó motívuma/; elhangzása után
anyagából lezárásra kerül.
Az
átvezető rész zenei anyagát szintén a skála-motívum
határozza meg; először lefele halad, majd kétszer felfele a mélyvonósokon.
A második téma hangulata
könnyed, játékos; magasba lendülő. A dallam egyik motivuma szekvenciális fejlesztésre kerül, melynek
dinamikája fokozódik.
A
folytatásban a zárótéma
következik (valójában rövid, három hangból álló motívum), mely négyszer hangzik
el, váltakozva piano, és forte hangerővel.
II. Kidolgozás
A
kidolgozás rövid, melyben a főszerep
szintén a skála-motívumé. A
hangulat mindvégig vidám, játékos. A motívum először a hegedűkön
hangzik fel, többször ismétlődik, majd minden átmenet nélkül fortissimóba vág a
zenekar, majd folytatódik a motivikus
játék. Beethoven ide-oda
dobálja a motívumot a hangszerek és hangszercsoportok között, ahogyan az
önfeledt jókedv csapong egy vidám társaság tagjai között. (Figyelem! Más a
dallama a skála-menetnek, mint a skála-motívumnak; a jelölés is eltérő!)
Fokozatos
erősítés után a kidolgozás csúcspontjához
érkezünk. Ezután az első téma eleje többször is nekiindul – akárcsak az
expozíció végén –, s egy rövid kis átvezetés után következik a reexpozíció.
III. Reexpozíció
A
reexpozíció némi rövidítéssel (ez az első téma utáni részre vonatkozik) ismétli
az expozíciót. A különbséget a folyamatábrák sorainak összehasonlításakor
látjuk. Beethoven a reexpozíció végén ismételt és
disszonáns fermátát alkalmaz, majd ötször
szalad neki az első témának, s kezdődik a kóda.
IV. Kóda
A
kóda elején az első téma hangzik el, majd a
skála-motívum ismétléseit halljuk, ami fortissimóba jut, majd egy új motívumot
hallunk, ez a kóda-motívum,
melynek dallama olyan, mint egy indulóé. Ismétlése után a skála-motívum társul
hozzá, majd energikus forte lezáró akkordok fejezik be a tételt, illetve a
szimfóniát.
Tisztelt
Hallgató!
A
részletes elemzés megismerése, illetve a tétel többszöri meghallgatása után már
a folyamatábrát sem kell tekintetünkkel követni; biztonsággal eligazodunk, és
hallás útján is felismerjük a zenei témákat, átvezetéseket,
motívum-feldolgozásokat stb.
A
zenei témák vidámak, szórakoztatóak, a motivikus játék könnyedén hangzik, ám
vigyázat: a klasszikus zenét nem lehet háttér-zeneként hallgatni! Nem egyszerűen csak figyelemre van szükség, hanem fokozott
figyelemre! – különben elveszítjük a
zenei történések alakulását.
Biztos
vagyok benne, hogy ez a muzsika – legyen bármily fárasztó a napunk –, jókedvre
hangolja közérzetünket, feledteti az élet apró kis bosszúságait, sérelmeit;
kikapcsol a hétköznapok világából.
Romain
Rolland (1866-1944) francia regény-
és esszéíró, Nóbel-díjas (1915), zenetörténtet is oktatott a Sorbonne-on, a Vie de Beethoven című regényében így ír:
„Beethoven,
aki egyedül és boldogtalanul élt Bécsben, szülőföldjének emlékeihez menekül,
akkori érzésvilága visszhangzik lelkében, s ebben a szimfóniában.”
Tárgymutató
adagio ol – igen lassan (adandó elő);
tempóelőírás; szimfóniák, szonáták, kamarazenei művek lassú tételét
általánosítva adagio-nak szokták nevezni (ez többnyire a 2. tétel, ritkábban a
3. tétel helyét foglalja el; lassú, bensőséges hangulatú zenemű (tétel) < vissza
kromatika gör-lat
– színezés; az egész hangok közé
módosításokkal, félhangokat is beiktató tizenkét fokú hangrendszer. Gondoljunk
a zongora billentyűire: ha a c hangról a fehér billentyűkön jutunk el a
következő c hangig, akkor a C-dúr skála került lejátszásra; ha felfele /vagy
lefele/ haladva leütjük a fekete billentyűket is, akkor kiszíneztük a skálát;
már az ókorban is használták és a madrigál korszak is kedvelte: a felfokozott
érzések kifejezője; Mozart is gyakran élt vele, Beethoven mértéktartással < vissza
patetikus gör-lat – 1. lángoló, heves érzéssel telt;
szenvedélyes 2. emelkedett, fenséges, szárnyaló 3. az esztétikai lexikon a
patetikus szónál a pátosz szóra utal (görögül pathosz), amelynek jelentése:
szenvedés – esztétikai minőség (A szemelvények között található:Bevezetés az
esztétikába címszó alatt erről többet olvashatunk. Még többet az Esztétikai
Lexikonban!) 4. Patetikus szimfónia – Csajkovszkij,
Pjotr Iljics (1840-1893) 1893-ban komponált h-moll szimfóniájának általánosan
elfogadott karakterjelző mellékneve. < vissza
periódus gör-lat – szakasz; időszak,
korszak 2. ismétlődő, visszatérő időköz 3. zene: több zenei mondatból
álló egység (legalább kettő); a.m. „körfutás”, körmondat, többnyire 8 ütemből
álló zenei gondolat, önmagában is zárt egységet mutat (Gondoljunk a példák során megismert magyar
népdal első sorára: A csitári hegyek alatt régen leesett a hó,) < vissza
staccato ol – szaggatottan, azaz röviden; az egyes
hangoknak határozott elkülönítésére, különválasztására utal; ellentéte a legato
(kötve), ahol megszakítás nélkül, folyamatosan kell játszani a hangokat < vissza
szinkópa gör-lat – (a.m. „elmetszés”,
„szétvágás”) az ütem súlytalan tagjának a következő ütem súlyos tagjával való
összekötése, ami a hangsúly eltolódásával, s a normálistól eltérő metrikai és
dinamikai tagolással jár; alkalmazása a zene menetében feszültséget, a
hallgatóban nyugtalanságot kelt < vissza
utótag – általában a zenei témából, vagy annak egy motívumából készített, és a témát lezáró motivikus anyag,
illetve dallam < vissza