A zene elemei
E |
löljáróban
egy alapfogalmat szükséges tisztázni. Mit értünk zenei hangon? Nem mást, mint
állandó, szabályos frekvenciájú hangot. Ezzel ellentétes a zaj, vagy más szóval a zörej fogalma, ami szabálytalan frekvenciájú hangok
keveréke.
Következik
egy másik alapvető kérdés: Mi a zene? – Minden zene ritmus, dallam,
hangszín és dinamika keveréke, ötvözete. A zene ezen elemei különválasztva nem
léteznek, de a zenetudomány és most mi is, külön-külön foglalkozunk velük. (Kivétel
erősíti a szabályt: Az emberiség történetének hajnalán felhangzó
dob-zene úgy is nevezhető: ritmus-zene.)
Darwin, Charles (1809-1882) szerint a zene az állati hangok
utánzásából fejlődött ki.
Rousseau, Jean-Jacques (1712-1778) szerint, a zene és az
éneklés az emberi beszédből jött létre.
A folkloristák azt vallják, hogy a
zene a munkából, a hangszerek pedig a munkaeszközökből fejlődtek ki.
a./ A ritmus.
Először
a ritmusról lesz szó, különböző példákat hallgatunk meg.
M o t t ó: Figyelj a
ritmusra! Élvezd a ritmust!
A
ritmus görög eredetű szó. A rhein – folyni igéből származik. A ritmus szabályos
lüktetés köré szerveződik, amit a zenészek gyakran lábukkal is ledobognak.
Nemcsak a zenében van ritmus, hanem számos jelenségben. Ritmusa van a
beszédnek, de főképpen a versnek, ritmusa van a szívverésnek, a légzésnek, a
katonák menetelésének, számos természeti jelenségnek.
A p é l d á k következnek.
(
A példák hiperhivatkozásra kattintva – azonnal hallgathatók! – Egy-két példa
„serceg” – elnézést! – kis műhelyben dolgozom.)
1./
Hallgassunk bele egy techno-szám
ritmusvilágába! Mixel DJ Budai, a szerző Mori Kanti, a szám címe: Yeke-yeke
2./ Hallgassunk meg egy részletet az 1970-es években népszerű Boney M
együttes egyik disco számából
3./
Következzen egy példa a harmincas évek szving-őrületéből. A szó jelentése:
lendület. Rendkívül népszerű tánc volt, főleg Amerikában.
4./ Rövid részlet következik a Riói Karnevál samba-ritmusaiból.
Már most megállapíthatjuk, hogy a ritmus
a zene tánccal kapcsolatos jellegét hangsúlyozza.
5./
Meghallgatunk egy kizárólag elektronikus
úton előállított zeneművet, annak egy részletét, mégpedig Jean Michel Jahre: Mágneses Mezők című
kompozíciójából, ahol a ritmust dobgép szolgáltatja.
6./ A ritmus egy sajátos fajtája lüktet a ragtime zenében. A szó
jelentése: szaggatott ritmus. A múlt század végén indult néger
népzenéből, és Scott Joplin munkásságában érte el tetőpontját. Zongorán
következik egy rövid részlet.
7./
Biztos vagyok benne, hogy a most következő Radetzky-indulót, idősebb Johann Strauss
szerzeményét is mindenki jól ismeri, melyet most a Tiroli Vadászok
fúvószenekarának előadásában hallgatunk.
8./ A „komolyzene” fele közeledünk, amikor egy francia zeneszerző, Ravel: Boleró
című művéből hallgatunk meg részleteket, mely egy ó-katalán dallamra és a dobon
megjelenő – és állandóan ismétlődő – ritmus-képletre épül. A mű legnagyobb
erejét és szépségét az egyre gazdagodó hangszerelés jelenti.
9./
Most pedig egy Beethoven-szonátából (szonáta) hallgatunk meg egy rövid részletet.
Beethoven állítólag a vágtató ló dobogásából merítette a ritmust, persze ez
tudományosan nem bizonyított. Daniel Barenboim zongorázik.
10./ Magyaros ritmusú muzsika
következik, bár a szerző német. Brahms: I. Magyar tánc.
10/A. Ismét egy Beethoven műből, a VIII. szimfónia II. tételéből
hallgatunk meg egy részletet, jellemzője az egyenletesen lüktető ritmus.
11./
Nem minden zene ritmusa egyenletes, lüktető. Nézzünk erre is egy példát. Bach: Goldberg-variációk
című szerzeményének egy részletét hallgatjuk. Glenn Gould zongorázik.
12./ Bizonyára sokan ismerik Haydn Üstdob
szimfóniájának menüettjét, most ebből hallgatunk meg egy részletet. Az
az érzésünk, majdnem hogy táncolni lehetne rá. Az ütemjelzés: 3/4, ezt az
ütemfajtát a görögök a legtökéletesebbnek tartották.
Még négy példa Beethoven szimfóniáiból.
13./
Következik egy részlet az I. szimfónia I. tételéből,
az első és a második témát hallgatjuk meg. (Utóbbi először a fuvolán,
ismétlésekor a vonósokon hangzik el. A két téma között „forte” átvezetés van!
Ütemjelzés: 2/2 – Figyeljünk fel az elhangzó forte „hangsúlyokra”.
14./
Ugyancsak az I. szimfónia II. tételéből
meghallgatjuk a „klasszikus rangra emelt táncot, a menüettet” (Ütemjelzése:
3/8)
15./ R. Wagner „A tánc apoteózisa”
címet adta a VII. szimfóniának, melyből mi
most a IV. tétel, a kóda lezáró szakaszát hallgatjuk.
16./ Végezetül a VII. szimfónia III. tétel Scherzójának első részét
hallgatjuk meg, tempójelzése: Presto (nagyon gyorsan, sebesen), nem gondolnánk,
de az ütemjelzése: 3/4
17./
Biztos vagyok benne, hogy a legtöbben ismerik és többször is szívesen
hallgatták a Londoni Royal Filharmonikusok előadásában: Klasszikus zene disco-ritmusban című lemezüket. Itt most két
részlet hallgatható!
Sok példát lehetne még idézni, de mindenki ideje véges, ezért a továbbiakban a
dallamra vonatkozó minimális ismeretek és példák következnek, legtöbbször csak
részletek.
b./
A dallam
Mi a dallam?
A
Zenei Lexikon ennél a szónál a melódia
címszóra utal, ahol a következőket olvashatjuk: görög eredetű szó, a melosz és ódé-ból, „ódé” a. m. ének: eredetileg énekdarabot, énekművet
jelentett; az európai zenekultúrában a.m. dallam. A dallam a zeneérzék legfőbb
terméke és vezetője; dallam és ritmus a zenei stílus két központi eleme.
A
Magyar Értelmező Kéziszótárban: A dallam: „Változó magasságú zenei hangoknak
egységgé formált ritmikus egymásutánja.” – Természetesen még számos
meghatározás létezik, pl.. Hegel: „A dallam a lélek szabad hangjai a zene mezején.”
Számomra
a legegyszerűbb és a legszebb megfogalmazást Mozart adta: „A dallam a muzsika lényege.”
Az
elmélet után következzenek a példák!
M o t t ó: Figyelj a dallamra!
1./
Először a karácsonyi ünnep egyik legszebb dallamát hallgatjuk meg. Szerzőjéről
csak egy bizonyosat tudunk, német volt. Csendes éj.
Az
érdekesség kedvéért – a könnyű zene koronázatlan királyának – Elvis Presly
előadásában is meghallgatjuk.
2./
Következik egy francia sanzon részlete. Mirelle Mathieau énekel. A szám címe:
Egyedül a világon.
3./
Sokak számára talán már nem ismert a következő keringő, mely a régi bálok
elmaradhatatlan, megnyitó zenéje volt; Ivanici: A
Duna hullámain című keringőjéből egy részletet hallgatunk meg.
4./
Közismert az El
Condor Pasa című Dél-Amerikai népdal. Először eredeti előadásban
hallgatjuk
– majd Hardy Fritz zenekara tolmácsolásában.
5./
Amint azt eddig is megfigyelhettük, a legtöbb dallam hullám-mozgású, ezt
bizonyítja a következő magyar népdal.
(Csinálosi erdőn…)
Ebben az egyszerű népdalban azt is
megfigyelhetjük, hogy a dallam emelkedésé,t mint követi a dallam ereszkedése.
Más értelmezésben: egy felfele haladó energiát, előbb-utóbb fel kell, hogy
váltson egy lefele haladó energia, végül az energiák egyensúlyba kerülnek. Figyeljünk
erre is!
Az egyensúly minden művészetben igen
fontos követelmény.
6./
Egyszerű és szép példa az egyensúly követelményére Mozart
C-dúr zongoraversenyének I. tételében elhangzó első téma. (A dallam
végtelenül egyszerű!)
7./ Még egy példa az egyensúly követelményére: Schumann:
Álmodozás című szerzeményének
következő részlete.
Megállapíthatjuk: Ahány dallam, annyiféle. Végtelenül sok a dallamok
száma. Bármeddig tanulmányozzuk azok belső szerkezetét, s próbáljuk megfejteni azok
titkait, nem juthatunk más és jobb következtetésre, mint arra, hogy a dallam az
emberi lélek érzelmi hullámainak a kisugárzása. Az igazi dallam érzelemből
támad, s érzelmeket kelt a hallgatóban is; töltse el örömmel benső énünket,
vigasztalja bánatos szívünket, késztessen akár gondolkodásra, mindenképpen
lelkünket nemesíti, gazdagítja. Egy-egy szép dallam, mely elnyeri tetszésünket,
szívesen hallgatjuk meg újra és újra, legyen az komoly, vagy könnyű zene,
szükség van mindkettőre.
8./
Beethoven D-dúr
hegedűversenyének I. tételében az első téma dallamában az – egyensúly
mellett – az energiák egymásnak feszülését is érzékelhetjük. A téma előtt
elhangzó és ismétlődő dallamok lefele haladó energiáját felváltja a téma
dallamának felfele haladó energiája, s létrejön az egyensúly.
9./ Érdekes dallamvilága van a gregorián-énekeknek, melyeket a VIII.-IX.
században énekeltek templomokban, kolostorokban, kíséret nélkül és latinul.
Ezek a dallamok hajlításokban gazdag,
egyszólamú dallamok voltak és kötetlen stílusban szólaltak meg. Magyar
gregorián dallamot hallgatunk, címe: Rex Stephan –
István király.
10./ Példáink sorát a No 23 számú korál követi, Bach: Máté-passió
című művéből.
Ez
a dallam végtelenül egyszerű, és egy szóval jellemezhető: fenséges. Kivételesen
olvassuk el a korál szövegét is:
„Ha egyszer el kell távoznom,
Ne hagyj el engem!
Ha majd meg kell
halnom,
Lépj hozzám!
Amikor a szívemet
A halál rémületre
szorítja,
Ragadj ki a
félelmekből
Félelmed és
szenvedésed erejével.”
Bach
mélyen hivő lélekkel komponálta egyházi műveit. Koráljait minden tekintetben a
végtelen egyszerűség, a feltétlen istenhit, és a keresztényi alázat jellemzi.
Istentiszteleteken is elhangzottak korálok, melyeket a gyülekezet tagjai jól
ismertek és a templomi kórussal együtt, teljes hittel és teljes szívből
énekeltek.
Fontos tudni, hogy a dallam önmagában nem létezhet, kell, hogy
ritmusa legyen, míg a ritmus létezhet dallam nélkül is. Sokak véleménye szerint
a zene magából a ritmusból fejlődött ki, mint a zene legősibb tényezőjéből.
„Kezdetben vala a ritmus.” - írta
Richard Wagner.
A primitív népek ütőkellékei, dobjai
elsősorban ritmust adtak, mely ritmuszenének is nevezhető. Tehát a ritmus az
ősibb, a naturalisztikusabb elem, mely a természet felől érkezőnek mondható,
míg a dallam az emberibb, mert az emberi érzelem, az emberi szellem irányából
érkező, s éppen ezért a legfontosabb eleme a zenének. Sokan vallják, hogy
dallam nélkül zene sem létezik.
Néhány példa következik Beethoven szimfóniáiból.
11./
Egy végtelenül egyszerű dallam hallható az I.
szimfónia 3. tételben, ez a példa pedig a Trió
dallama. A korabeli kritika erről a dallamról azt írta: „leírhatatlanul édes
hangzású”.
12./ A következő példa a IX. szimfónia II.
tételéből a Scherzo dallama, már amennyire dallamnak lehet
nevezni, helyesebb a scherzo-téma megnevezés.
13./ Lényegesen más hangzás jellemzi a II.
szimfónia 2. tételében felhangzó első téma dallamát: poétikus,
bensőséges.
14./ A IV. szimfóniából hallgatunk meg egy részletet, ezúttal a 4. tétel első és második témáját, közben egy kicsit figyeljünk a ritmusra is. Az első téma ún. „perpetuum-mobile” téma. A két téma között átvezető rész van, a második téma kb. a 30. másodpercnél kezdődik, az oboán.
15./ Most egy szép, bensőséges, poétikus dallam következik a IV. szimfónia 2. tételéből. A dallam nem
lekerekített, nem érzünk befejezettséget. Nincs két egyforma üteme. A tétel az
ún. lüktető-motívummal kezdődik, mely ismétlésre kerül a dallam végén.
16./
A VI. Pasztorale szimfónia 2. tételének a
második témáját hallgatjuk meg. Ez a példa majd szerepel a hangszínnél is.
17./ Egy végtelenül egyszerű dallamot hallgatunk meg, mégpedig a VII. szimfónia 2. tétel gyászindulójának dallamát.
A dallam állandóan ismétlődő monoton ritmus felett hangzik. (Ez az adonisi-ritmus,
a szimfónia elemzésénél részletesen lesz róla szó!) Kezdetben „egyetlen hangon”
indul. Másodszori ismétlésénél ellen-dallam jelenik meg a violákon és
gordonkákon. Harmadszori ismétlésekor a teljes zenekaron hangzik és forte
hangerővel.
18./ Befejezésül és kivételesen egy zongoraszonáta
dallamát hallgatjuk meg, mégpedig a No 27 Opus 90 szonáta 2.
tételében rendre elhangzó dallamot. (Daniel Barenboim zongorázik)
Ismételten
meg kell állapítani, hogy végtelenül sok a dallamok száma, az időnk véges,
ezért továbblépünk, s a hangszín birodalmába fogunk kirándulni, helyesebben
bele- belehallgatunk egy-egy zenemű részletébe. Az eddigi gyakorlatnál maradok:
kevés szöveg és rögtön a példa következik.
Tárgymutató
apóteózis, gör – megdicsőülés, istenülés; istenítés,
megdicsőítés, « vissza
korál, /eredetileg görög szó/, ném – protestáns egyházi
népének, « vissza
kóda, ol – függelék, befejező rész, « vissza
passió, lat –
kínszenvedés, vall – az evangéliumoknak a Krisztus kereszthalálával kapcsolatos
eseményeket elbeszélő része, zene – oratórium Krisztus kínszenvedéséről, a 4.
század óta állandó zenei műfaj, « vissza
scherzo, ol –
a.m. tréfa, gyors, eleven ritmusú, könnyen pergő hangszeres tételek megjelölése,
fejlődése során a menüett helyébe lép, és Beethoven szimfónikus művészetében
nyeri el egyetemes jellegét; karakterében könnyed, táncszerű; vidám hangulat a
jókedv, a humor, a zenei tréfa jellemzi; ritmusa élénk, felfokozott, egy „külön
világ”, « vissza
szonáta, ol – szó szerint: hangszeren játszott darab;
zenei műfaj; „többnyire” három tételből áll; háromszáz évi fejlődés után a
klasszikus zenében éri el csúcspontját (teljesen mást jelent a szonátaforma
szó, mely a zene szerkezetére /struktúrájára/ vonatkozik « vissza
trió,
ol – eredetileg három hangszerre írt zenemű; a 17. században, az európai
kamarazenében reprezentáns műfaj a triószonáta, 1750-1760 táján a mannheimi és
bécsi muzsikusok beiktatják a szimfóniába a menüettet, melynek középső része a
trió, « vissza