Mi a zene?
Sokszor a legegyszerűbb
kérdésre sem adható pontos válasz. Ez így van a tudományokban és a
művészetekben is. Csak néhányat említek: Mi az anyag? Mi a mozgás? Mi az idő?
Mi a tér? Ezekre a kérdésekre, ókortól-napjainkig
sokféle választ adtak a gondolkodók: tudósok, művészek egyaránt.
Napjainkban, arra a
kérdésre, hogy mi az anyag, már nem is adható válasz; van, aki azt mondja:
történés, mások: sugárzás. Egyet azonban mindenki hangsúlyoz, és siet
hozzátenni: pontos válasz nem adható, minden tekintetben kielégítő, egyértelmű
meghatározás nem létezik.
Tárgyunkat illetően
gyűjtöttem néhány meghatározást, véleményt, állásfoglalást, ahogy tetszik, s
nekem is rögtön hozzá kell tenni, hogy az idézett mondatok, vélekedések
filozófiai-, esztétikai rendszerekbe, illetve, történelmi korok gondolkodásába tartoznak;
a művészetről vallott akkori elméletek köréből valók, melyeket alaposabban kellene
ismernünk ahhoz, hogy napjaink értékítélő mérlegére helyezzük.
Úgy tűnik, hogy nincs
egyetlen, végső igazság, csupán tiszteletre méltó vélemény, a végtelen idő egy
adott pillanatában. Az igazságot maga a „zene” szó rejti, s talán ez teszi
lehetővé, hogy mindig érdeklődéssel, újabb- és újabb kérdésekkel ostromolja az
emberiség a természetbe zárt titkok rejtelmeit, legyen tudományról vagy akár
művészetekről szó.
Platon /i.e. 427-347/ görög
filozófus
A zene harmónia (szabályozott hangviszonyok),
rüthmosz (táncszerű mozgás) és logosz (nyelv) egységéből áll.
Ritmus és dallam hatolnak be legjobban a lélek
belsejébe, azt hatalmas erővel megragadják, s jó rendet hozva magukkal – azt,
aki helyes elvek szerint nevelkedik – rendezett lelkű emberré teszik.
A zene nem végződhet másutt, mint a szép
szeretetében.
Arisztoxenosz (i.e.354-300)
- tarentumi ógörög elmélettudós
A zene két dologból áll: észlelésből és
emlékezésből; a keletkezőt észleljük, a megtörténtre emlékezünk.
Augustinus, Aurelius /Szt. Ágoston/ –
hippói püspök /* kb. 354
- † 430/
A zene /…/ a helyes mérték szerinti alakítás
(modulálás) ismerete.
Cassiodorus, Senator, Flavius Magnus
Aurelianus /kb *485 - †580/ római író A zene az a tudomány, melynek tárgyát a hangokban rejlő
számviszonyok alkotják.
Egy
keleti bölcs:
A zene olyan, mint az élet. Sokkal
inkább érzéssel és ösztönszerűen kell játszani, mintsem szabályok szerint.
Konfuciusz (Kong fu ce) i.e. 551 - 478
– kínai bölcs és vallásalapító:
Emberi kultúránk gerince a jellem. A zene a jellem
virágzása.
Rabindranaath
Tagore (1861
- 1941) hindu költő és zeneszerző
A kezdet kezdetén a teremtés első hangjai a vizek
nyelvén, a szél haragjában szólaltak meg. Bármennyire megváltozik is, a zene
mindig az ember nagyszerű alkotása marad. A rezgések hatalmas skálájának csupán
kis szakaszával kísérletezünk; közlési vágyunk szolgálatába állítottuk, és
megtaláltuk benne az élet rebbenését. Úgy érzem, a türelem, a szeretet és a
társadalom harmóniája a művész élet- és alkotásmódjának mellékterméke lehet és
kell, hogy legyen.
Szeretném hinni, hogy a szépség és az igazság, e két
nagy tanítás érettebb, tudatosabb és kiegyensúlyozottabb civilizációhoz vezet,
ha úgy kapcsolódnak össze, mint a zenében, ahol a rend alapja az önuralom és a
megértő nyugalom.
Szavakkal el lehet kendőzni az igazságot, a zenében
ez aligha lehetséges. Bármennyire is visszaélnek vele, ha figyelmesen
hallgatjuk, felfedezzük benne a mételyt.
Mindenesetre úgy érzem, a muzsikus feladata az, hogy
megőrizze bizalmunkat a világban és világ belénk vetett bizalmát, hogy segítsen
kifejezni igazi érzelmeinket. Ezt a felelősséget vállalva a zene legszebb
emberi törekvéseinkre épít, és mélységesen gyógyító hatású, megteremti a testi
és lelki, az érzelmi és értelmi élet harmóniáját, egyesíti a lelket és a
testet.
Boethius, Anicius Manlius Severinus /?480 - 524?/ római filozófus, író és költő Az összhang művészete az a képesség, amely a
magas és a mély hangok különbségeit az érzékeléssel és az értelemmel mérlegeli.
Gottfried, Johann – A zene jelenti egyáltalán a hangok művészetét, tehát a
helyes ének, játék és komponálás tudományát.
Leibniz, Gottfried Wilhelm (1646 - 1716/
filozófus, természettudós
A zene a lélek öntudatlanul végzett aritmetikai
művelete, viszont nem számviszonyokat érzékelünk, hanem szerkezeteket.
A zene a szellem rejtett számoló tevékenysége, amely
nem veszi észre, hogy számol.
Mattheson, Johann /1681 - 1764/ német
zeneszerző és zenei író
Eszerint a zene valóban alapos meghatározása,
melyből semmi sem hiányzik, és amelyben semmi sem fölösleges, így hangozhatna:
a zene annak tudománya és művészete, miképpen alkossunk alkalmas és kellemes
hangzatokat, hogyan fűzzük őket helyesen egymáshoz, és hogyan adjuk elő ezeket
a legkecsesebben, hogy jólhangzásuk növelje Isten dicsőségét és minden
erényeket.
A zeneművészet a természet kútjából meríti vizét,
nem pedig az aritmetika pocsolyájából.
Diderot, Denis (1713-1784) francia filozófus, író,
esztéta
Hogy lehet az, hogy a festészet, a költészet, a zene
közül az utóbbi az, amelynek kifejezési eszközei a legönkényesebbek, mégis ez
szól hozzánk és lelkünkhöz a legerőteljesebben?
Rousseau, Jean-Jackes /1712-1778/ az
újkor egyik bölcse, gondolkodó
A zene a hangok kombinálásának művészete a fül
számára kellemes módon. (Kevesen tudják, hogy Rousseau „Falusi jós” címmel
vígoperát is írt, melyet Operaházunk is játszott, ezelőtt, kb. 20 évvel; a
zeneszerzésre vonatkozóan matematikai módszert dolgozott ki.)
Sulzer, Johann Georg /1720-1779/
neves svájci esztéta
Láttuk, mi is a zene tulajdonképpeni lényege –
hangok sorozata, amelyek a szenvedélyes érzésből születnek, következésképpen
azt ábrázolják.
Koch, Heinrich Christoph
/1749-1816/ német zeneelmélet író
Zene. Manapság ezzel a szóval jelölik annak
művészetét, hogyan fejezzünk ki érzéseket hangok segítségével.
Hegel, Georg Wilhewlm Friedrich
/1770-1831/ a német filozófus, a klasszikus német filozófia és esztétika
korszakos jelentőségű összefoglalója és betetőzője A zene kadenciával ellátott indulatszó.
Egy másik nehéz kérdés. Mi a dallam? – Hegel a
következő választ adja: A lélek szabad hangjai a zene mezején.
Ludwig
van Beethoven (1770-1826) zeneszerző
„A zene a szellemi élet közvetítője az
érzéki élethez.”
Schopenhauer, Arthur /1788-1860/ német
irracionalista filozófus
A zene „a világ benső lényegének képe” és a metafizikában
rejlik.
Wagner, Richard /1813-1883/ a 19.
századi drámai zene kimagasló újjáformálója, a zene egyik legeredetibb,
legnagyobb hatású lángelméje
A zene: asszony. Az asszonyi természet a szerelem:
a befogadó és a befogadásban fenntartás nélkül odaadó szerelem.
Hanslick, Eduard 1825-1904/
zenekritikus, esztéta
A hangozva mozgó formák alkotják a
zene egyedüli és kizárólagos tartalmát és tárgyát. A zene a hangokban és
művészi kapcsolataikban rejlik.
Hausegger, Friedrich von 1837-1899/
osztrák zeneesztéta
A zene lényege a kifejezés, az erkölcsileg
megtisztított, legnemesebb hatássá fokozott kifejezés.
Webern, Anton /1883-1945/ osztrák
zeneszerző
A zene „törvényszerű természet, a hallásra
vonatkoztatva.”
Mi is a zene? A zene nyelv. Az ember ezen a nyelven
gondolatokat akar kifejezni; de nem olyan gondolatokat, amelyek fogalmakra
ültethetők át, hanem zenei gondolatokat.
Schering, Arnold (1877-1941)
zenetörténész
A zene alakot öltött eszme.
Lukács György (1885-1971) filozófus,
esztéta
A zene az érzések totalitását ábrázolja, minden
érzést felszabadíthat. Messze meghaladja azt a varázst, azt a lelki
atmoszférát, amelyet maguk a szóösszefüggések alakítanak.
A zene a beszédhez képest képzeletszerű,
tárgyiassága meghatározatlan; a gondolkodás a valóságról folyik, a zene
nyelvén.
A zene egyidejűleg van a legtávolabb és a
legközelebb az élethez, a valósághoz.
Kurth, Ernst
(1886-1946) svájci zenetudós
A zene nem a természet visszatükröződése, hanem a
természet talányos energiáinak önmagunkban való átélése.
Eliot, Thomas Stearns (1888-1165) angol költő,
kritikus, drámaíró, esszéíró
A költészet és a zene olyan dolgokat fejez ki,
amelyekre nincsenek szavak, de amelyeknek azért van jelentésük.
Georgiades, Theodor /Thrasybulos/ (1907-1977)
görög származású német zenetörténész
A zenének az objektív valósághoz közvetlenül semmi
köze nincs, látszólag minden közvetítés nélkül fejezi ki az ember legbenső
lényegét.
Eggebrecht, Hans Heinrich /1919-1999/
világhírű zenetörténész
Az európai értelemben vett zene matematizált
érzelem, illetve érzelemmel telített mathészisz.
Yehudi Menuhin (1916-1999) amerikai
hegedűművész
A zene az emberiség öröklött érzéseit, eszményeit
testesíti meg és fejezi ki; az ember kapcsolatát a természettel és önmagával.
A zene legszebb emberi céljainkat segíti; megteremti
az értelmi és érzelmi élet harmóniáját, egyesíti a testet és a lelket.
A zene struktúrája része a természet struktúrájának.
A zene szavak nélkül is képes összekapcsolni az
érzést a gondolattal.
Wittgeinstein, Ludwig (1889-1951) osztrák
filozófus
A zene az a művészet, ami a maga eszközeivel
megbabonázza értelmünket.
Stockhausen, Karlheinz /1928-2007) német
zeneszerző, az elektronikus zene egyik kezdeményezője
A zenének nem az a dolga, hogy testmasszázs és
hullámfürdő, hangzó pszichogram, hangokba átültetett gondolati program legyen –
a zene mindenekelőtt a tudat fölötti kozmikus elektromosság hanggá lett árama.
R
i h m,
Wolfgang (1952 - osztrák zeneszerző
Vedd úgy, mint a jéghegy csúcsát: a zene szabadság,
időre szabott hang-jelírás, alakok elképzelhetetlen sokaságának nyoma, az idő
színezése és formálása, az energia érzéki kifejezése, az élet képe és igézete,
ugyanakkor ellenképe, ellenvázlata: a Másik (amelyről mint olyanról nem
tudhatom meg, micsoda).”
Cage, John /1912-1992/ - amerikai
zeneszerző
A kortárs zene legszembeszökőbb tulajdonsága az,
hogy minden egyes művész a maga belátása szerint dolgozik, nem pedig széles
körben elfogadott eljárások alapján; tízből kilenc esetben nem is értenek egyet
egymással.
A zene problémája a személyiség integrációjának
problémájával párhuzamos…
a zenében a tudatos és a
tudattalan értelem, a Törvény és a Szabadság együtt létezik.
A zene archaikus célját
– az Értelem megnyugtatását és lecsendesítését az
isteni hatás befogadása előtt –
ma az Értelemhez való
viszonyában kell gyakorolnunk,
mely Értelemnek a technológiai
fejlődés révén mindannyian részesei vagyunk,
s mely Értelem ma
összezavarodott, nyugtalan és hasadt.
Sokszor megkérdeznek, hogy miként határoznám meg a
zenét.
Hát így.
Munka.
Ez a végső következtetésem.
Magyar
Értelmező Kéziszótár – 1. Hangoknak a dallam, a ritmus és harmónia eszközeivel kisebb
nagyobb művé való egybe kapcsolása, mint művészet.
Összefoglalva:
Arra a kérdésre, hogy Mi a zene? – pontos, egyértelmű
válasz, minden tekintetben kielégítő meghatározás nem adható; erre sem a tudomány,
sem a művészet nem képes.
Különböző korok gondolkodói – filozófusok, esztéták,
művészek – különböző módon próbálják a fogalmat megragadni, meghatározni, s ez
így van jól. Minél több választ megismerünk, annál teljesebb a kép.
A kérdésre adott válaszok alapján megállapítható,
hogy a pluralizmus palettája egyre bővül: minél többet tudunk meg a zene
természetéről, az emberi lélek érzelmeinek rejtelmeiről, annál közelebb
kerülünk az igazsághoz, a zene lényegéhez. Az igazsághoz sem vezet egyetlen út,
a zene meghatározásához sem. A titkot megfejteni talán soha senkinek nem fog
sikerülni, mert magában a z e n e szóban
rejlik. Olyan, mint az atommag. Mélyen őrzi titkait.
A kérdésre adott válaszok summája egy mondatban is
megfogalmazható; nem én találtam ki, valahol olvastam:
Senki nem tudja, mégis mindenki tudja,
de
másként.