Ludwig van Beethoven

 

Bonn, 1770. XII. 16. v. 17.– Bécs, 1827. III. 26.

 

Sírhelye a Bécsi Központi Temetőben van; sírkövén nincs más felirat, csak egyetlen szó: Beethoven. Születése után több mint kétszáz évvel a Németországban megjelenő útikönyvekbe méltán írják e rövid mondatot: „Szülőházában sosem hervad a babér.” - mert az odalátogató zenerajongó turisták ezrei, főleg az amerikaiak, egy-egy babérkoszorút helyeznek el ott, a nagy zeneköltő tiszteletére. Flamand ősök német leszármazottja. Édesapja is muzsikus volt, udvari zenész, tenorista; ő pedig csodagyerek, akárcsak Mozart, de másképpen.

 

„Nem helyezkedett be alázatos szellemmel az élet és a kultúra kialakult köreibe, inkább meghódította, maga alá gyűrte azokat; nem bennük, felettük élt. Az volt, aminek a köztudat tisztelte: hérosz (hős).

 

A szabadság egyik legnagyobb dalosa ő, aki a börtönjelenetben (Fidélió című operájában), megrázza az örök emberi bilincseket és a rabok kórusában megzendíti az elgyötört emberiség örök szabadságvágyának legcsodálatosabb dalát. Mindaz, ami szabadságvágyait, boldogságálmait, örömsóvárgásait az életben letiporja, gigászi, kérlelhetetlen Sorssá nő képzeletében. Bátran felidézi ennek a lélek ajtaján dörömbölő Sorsnak képét (V. szimfónia I. tétel – a szimfónia előneve: Sors), és boldogan idézi az életnek azokat a küzdelmes jeleneteit, ahol szemben áll a hős. Megrajzolja hőse egész életét (III. Eroica szimfónia), tragikus bukását (Coriolan nyitány), meggyászolja (III. szimfónia II. tétel), és megdicsőíti. (Egmont nyitány)

 

         Zenéje a teljes életet tükrözi, egy egész világ alakul ki belőlük, melyben az univerzum tükröződik. Benső életében a szeretet, a jóság álmai alatt Beethoven valami sötéten, elemezhetetlen szenvedéllyel forrongó, elementáris ösztönélet vad erőit érezhette, melyek vulkanikus, földalatti zörejekkel kisérték az emberiesség meleg líráját.

 

Mélyen öntudata alatt viharok tomboltak, tengerek zúgtak, kígyózó gyökerek fonódtak, égretörő ágak terpeszkedtek és megmagyarázhatatlan virágok nyíltak: őstermészet. Minden idők egyik legnagyobb alkotásában – a IX. szimfóniában – az öröm himnikus hangjaival idézi azt a megváltó pillanatot, amikor a külső élet, a sors, az egész világmindenség, szerelmesek, barátok, hősök, cherubok, napok és csillagok ragyogó seregei tárt karokkal elébe sietnek életünk legmélyebb boldogságvágyának.”  (Zenei Lexikon, 1 - Tóth Aladár – 1930.)

A születési dátumnál december 16. v. 17. szerepel. Miért? A pontos dátum nem ismert, de egészen bizonyos, hogy 16.-án született, mert azokban az időkben a születést követő napon tartották keresztvíz alá a gyermekeket. Az egyházi keresztlevél dátuma pedig december 17.

(Az érdekesség kedvéért említem, hogy az ókorban már igen nagy a bizonytalanság abban a tekintetben, hogy valamely híres személy mikor született, illetve hunyt el; például Pindarosz (i. e. ?520 – i. e. ?445)

 

Beethoven 1792-ben költözött és telepedett le Bécsben.

 

Feljegyezték, hogy haláláig, vagyis 35 év alatt, 6o helyen lakott a városban és környékén; legtöbbet a Mölker Bestei 8.sz. alatti Pasqualatihaus-bérház IV.emeletén, 1804–1815 között.

 

Forrás: Külföldi városok - Bécs – Panoráma, második, javított kiadás – 1982. – 70. oldal.

 

 

Milyen ember volt Beethoven?

 

Szabolcsi Bence könyvében van egy részlet, 279. oldal, ahol Weissenbachot idézi:

 

„Jelleme megfelel nagyszerű tehetségének; gyermeki s egyben erőteljes és dacos kedély, minden szépnek és jónak rajongója...

 

A köznapi világgal mindörökre meghasonlott. Lelkesedik az erkölcs jogáért, nem szenvedheti azt, akiben makulát talált. Nem vesztegeti meg a földi pompa, sem vagyon, sem származás...

 

A pénznek csak szükségszerű értéket tulajdonít, sohasem tudja, mennyiből él s mennyit költ. Gazdag lehetne, ha egy szerető lélek szegődne melléje...

 

Keserű tapasztalatai ellenére természete annyira idegen a világ tülekedésétől, hogy gyanútlanul és gyermekesen áll szemben minden aljassággal...

 

Faragatlannak mondták, mert lángelméjét nem a táncmesternél szerezte s nem küldi a hatalmasok udvarlására; mert az akar lenni, ami...

 

Az utókor azonban tudni fogja, hogy ezt a mestert kora felismerte s a legjobbak meghajoltak előtte.”

 

Ebben a szellemben ábrázolják a kor festői és rajzolói is: zord homlokkal, fenségesen és magányosan, olimpuszi villámmal szemében. 

 

 

Hogyan látta őt, Bettina Brentano írónő „a német romantika viharmadara” – , aki kapcsolatban állt Beethovennel, s így ír róla egyik levelében:

 

„Senki sem tudta, hol lakik, hiszen gyakran valóságos rejtekben él. Különös lakás ez: az első szobában két vagy három lábnélküli, földön heverő zongora, útitáskák, melyekben a holmiját tartja, meg egy háromlábú szék – a másodikban fekvőhelye, mely télen-nyáron egyszerű szalmazsákból és vékony lepedőből áll, egy fenyőasztalon álló mosdótál; hálóköntöse a padlón hever.

 

Itt várunk rá egy jó félórahosszat, mert éppen borotválkozott. Végre bejött. Amilyen nagy a szelleme, és szíve, olyan kicsiny ő maga; alacsony, barna, himlőhelyes ember, az a fajta, amit csúfnak neveznek, de mennyei szép homloka van, melyet a harmónia oly nemesen boltozott, hogy legszívesebben megcsodálná az ember, mint valami nagyszerű műremeket; hosszú, fekete haját hátrafésüli; alig harmincévesnek látszik, különben ő maga sem tudja a korát, de harmincötnek gyanítja. (Valójában negyven volt.) Sokszor hallottam, hogy óvatosnak kell lenni a vele való érintkezésben, mert könnyen tüskéssé válik;...

 

Ez az ember olyan büszke, hogy sem a császárnak, sem a hercegeknek, akiktől minden ellenszolgáltatás nélkül évjáradékot húz, nem hajlandó muzsikálni és egész Bécsben a legnagyobb ritkaság, ha az ő játékát hallgathatja az ember.

 

Szórakozottsága miatt gúny tárgya lett s annyira kihasználják, hogy sokszor a legszükségesebbekre sincs pénze. Barátok és testvérek élősködnek rajta, ruhái rongyosak, megjelenése elhanyagolt s mindennek ellenére mégis jelentékeny, sőt nagyszerű.

 

Most hát ott láttam ezt a roppant nagy szellemet a maga birodalmában. Egyetlen uralkodóban sem él a hatalomnak, a belőle kiáradó erőnek olyan öntudata, mint ebben a Beethovenben...” (Szabolcsi Bence könyve, 286-287. oldal, részletek)

 

 

Goethe így írt naplójába, Beethovenről:

 

„Sohasem láttam még koncentráltabb, erőteljesebb, befelé-élőbb művészt. Teljesen megértem, hogy oly fonákul áll szemben a világgal.

 

Teplitzben megismerkedtem Beethovennel; tehetsége bámulatra késztetett, de sajnos, teljesen zabolátlan egyéniség. Sokban igaza van, mikor megveti a világot, de ezzel persze sem a maga, sem mások számára nem teszi azt élvezetesebbé.” (Szabolcsi Bence könve, 290. oldal)

 

 

 

Egy társasági beszélgetés során az egykori Thomas-Cantorról (Bach), a Tamás-templom karnagyáról és művészetéről esett szó, melynek során Beethoven váratlanul e szavakkal kiáltott közbe: Nicht Bach, sondern Meer sollte er heissen. (Nem pataknak, hanem tengernek kellett volna hívni őt!)

 

Beethoven idejében találták fel a karmesterséget!?!

Spohr, Ludwig (1784-1859) kiváló német zeneszerző, hegedűművész és karmester – így ír önéletrajzában a „kolléga” vezényléséről:

 

„E hangversenyen először láttam Beethovent vezényelni. (VII. szimfóniát vezényelte.) Bár gyakran hallottam róla, rendkívül meglepett. Az volt a szokása, hogy a kifejezés jeleit a legsajátosabb testmozgásokkal hozza a zenekar tudomására. Így például a sforzandónál karjait, melyek rendesen keresztbe voltak téve mellén, hevesen szétvetette. A pianónál leguggolt, annál mélyebbre guggolva, minél csendesebb hangot kívánt. A crescendónál fokozatosan felemelkedett, míg végül a forténál egészen felugrott a magasba; és anélkül, hogy észrevette volna, többször hangosan ordítva veleénekelt a zenekarral.”

 

/Bartha Dénes könyve, 222. oldal/

 

Idézet a temetésén mondott gyászbeszédből: „Élő ember nem léphet a halhatatlanok csarnokába, a testnek el kell hullnia, csak akkor tárulnak fel az örök kapuk. Akit gyászoltok, immár minden idők nagyjai között áll, minden időkre sérthetetlenül.” ( Szabolcsi Bence könyve, 376. oldal.)

 

 

Még néhány mondat.

 

Édesanyja Maria Magdalena Keverich, súlyos tüdőbeteg, édesapja Johann van Beethoven súlyos alkoholista; hét gyermekük született, három maradt életben. (A mai genetikus tanácsa szerint ennek a házaspárnak nem lenne szabad gyermeket, gyermekeket vállalni.)

 

Nem tudjuk milyen volt a csillagok állása, amikor megszületett, de bizonyos, hogy a zene nagyköveteként érkezett.

 

Gyermekkora nélkülözte a családi otthon melegét, szeretetét; édesapja a zongorához veri.

 

Lángeszű gyermekvolt, és autodidakta.

 

8 évesen szerepel először nyilvánosság előtt, nagy sikerrel.

 

12 évesen havi 150 Ft. jövedelme volt, családfenntartó.

 

17 évesen veszíti el édesanyját, az egyetlen lényt, akit szeretett.

 

Önbizalma, öntudata határtalan.

 

Erősen hatottak rá a francia felvilágosodás gondolkodói.

 

Két példaképe volt: Arisztotelész és Jézus, mondta egyszer.

 

22 évesen költözik a zene fővárosába, mely ekkor Bécs.

 

Két év múlva megnyílnak előtte a főúri szalonok.

 

Zongorajátéka, később művészete előtt fejet hajt a zenei világ.

 

Az I. szimfónia bemutatásával, 1802, kezdődik trónfoglalása. 

 

Ő az első önálló, szabad, független zeneszerző, nem alkalmazott, nem szolga. (Mozart a Salzburgi érseki palotában még a cselédekkel együtt lakott, étkezett.)

 

Zeneköltőnek vallja magát, és megnyitja az egyéni kultusz útját.

 

A III. Eroica szimfónia mérföldkő a zeneművészetben. (1805)

 

Élete utolsó éveiben remeteként élt. Visszavonult az emberektől.

 

Sorsának tragédiája, hogy 1802-től kezdődően fokozatosan veszíti el hallását.(Ez a betegség ma már gyógyítható!) 1812-ben az Esz-dúr zongoraversenyt még ő játszotta, és 1822-től már csak levelező-füzet segítségével tud embertársaival „beszélgetni”.

 

A IX. szimfóniát és a Missa Solemnist már teljes süketségben komponálta.

 

1827. március 26.-án hunyt el. Feljegyezték, hogy azon a napon esett a hó, sütött a nap, dörgött, villámlott. A természet különös módon búcsúztatta nagy fiát.

 

Temetésén 20.000 ember vett részt.

 

Hamvai a Bécsi Központi Temetőben nyugszanak,

sírkövén nincs más felirat, csupán egy szó:

 

BEETHOVEN

 

Azóta elmúlt kétszáz esztendő,

s napjainkban, amikor egy-egy zeneművét adják elő,

 a zeneszerető közönség zsúfolásig megtölti a hangversenytermeket.

 

Miért?

 

Az indoklás igen rövid:

 

Művei felett nincs a múló időnek hatalma!